Màster Universitari en Computació d'Imatge Mèdica

Sortides professionals

L'anàlisi d'imatges mèdiques i els sistemes de diagnòstic assistits per ordinador, en estret desenvolupament amb les noves tècniques d'imatge i d’intel·ligència artificial, han revolucionat l'assistència sanitària en els últims anys. Per aquestes raons, la imatge mèdica va ser classificada per la reconeguda revista New England Journal of Medicine com una de les 10 fites mèdiques més importants del passat mil·lenni.

La tecnologia orientada al desenvolupament de sistemes assistits per ordinador i aplicacions d'anàlisi d'imatges mèdiques procedeix de diverses àrees d'investigació de les ciències de la computació, com ara: la intel·ligència artificial, l'aprenentatge automàtic, el reconeixement de patrons, la visió per ordinador, el processament d'imatges i el desenvolupament de sensors i de tècniques d'adquisició. La manca de titulats experts en les necessitats d'aquest camp multidisciplinari es trasllada dràsticament en el context industrial. Cal remarcar que la tecnologia mèdica juga un paper molt important en l'economia europea, amb més de 575.000 persones treballant en aquest camp. A més, la importància d'aquesta indústria ha estat més evident en els darrers anys, amb un augment significatiu d'empleats i nombre d'empreses (més de 25.000 a la UE) en comparació amb altres àrees, com la farmacèutica i la biotecnologia.

Després de la finalització del màster, els estudiants del MIC tenen sortides professionals en el camp de la imatge mèdica, però també en camps relacionats amb la visió per computador i la intel·ligència artificial. Aquestes sortides estaran clarament relacionades amb llocs de treball en camps de recerca i/o acadèmics com ara el desenvolupament de doctorat en universitats o empreses, així com feines d'enginyer qualificat en entorns hospitalaris o empreses tecnològiques com a gestors/responsables de recerca i desenvolupament. Els estudiants del MIC estaran preparats per desenvolupar les següents tasques:

• Direcció de projectes relacionats amb el processament i anàlisi d’imatges i la intel·ligència artificial en diferents àmbits: empreses de tecnologia mèdica, departaments de R+D en l’àmbit de l’enginyeria biomèdica, així com la recerca i docència en l’àmbit acadèmic.

• Tasques d'anàlisi i programació en aplicacions informàtiques relacionades amb sistemes de visió per computador i la intel·ligència artificial, incloent les etapes d’anàlisi, disseny i implementació.

• Tasques de recerca i desenvolupament en centres públics o privats, amb especial esment en el desenvolupament del doctorat o en tasques de tècnic de recerca.

• Tasques de gestió i explotació de la informació: aplicar coneixements en àrees com ara la intel·ligència artificial, l'estadística i la programació per extreure coneixement útil de conjunts de dades o imatges. Un clar exemple és el diagnòstic de malalties assistit per ordinador.

• Ensenyament i transferència de tecnologia: tasques d’ensenyament o gestió i implementació de la transferència de nous mètodes i coneixements a empreses per la seva explotació així com la creació d’empreses spin-off.

Les perspectives de futur del màster MIC són molt bones. El nombre de titulats en màsters relacionats amb la imatge mèdica i la visió per computador en particular, així com la intel·ligència artificial en general, tenen una gran demanda en la societat i la indústria on cada cop és més palesa la necessitat d’incorporar aquests coneixements per a millorar la qualitat i la productivitat de les empreses. La vessant internacional del programa MIC és un valor afegit molt important al capital humà dels graduats en termes de domini de llengües (anglès), mentalitat oberta, capacitat de mobilitat i  treball amb grups multidisciplinaris i internacionals.