UdG Ocupació > Repte 4: Com vendràs el producte o servei?

Orientació professional

Repte 4: Com vendràs el producte o servei?

Estàs a punt de començar el quart repte. Ja has definit quin és el teu producte o servei, quin valor aportes al teu client, saps qui te’l comprarà, has parlat amb ells, els hi has ensenyat el teu producte mínim viable, i t’han ajudat a co-crear el teu producte. Hem fet un gran recorregut fins ara, però encara ens falta fer una mica més de camí. Som-hi!

Ara el que has de decidir és com vendràs el producte o servei, el que es coneix com canal de distribució. Ho faràs en una botiga física, per internet, serà una App? Aquesta decisió es molt important, en primer lloc, perquè el canal de distribució té un cost, i el seu cost sol ser elevat.

A més, canvia totalment la manera com captem, retenim i fem créixer els clients. Per tant, cal que facis una bona reflexió sobre com vols distribuir el teu producte. Prefereixes un canal físic (botiga, oficina, despatx, etc.) o bé online (e-commerce, App, etc.). Per prendre aquesta decisió es important que recordis quin és el teu arquetip de client. Com compra aquesta persona? Dels diners que té per gastar en el teu producte, majoritàriament com ho fan, en una botiga física, per internet? I no t’oblidis de mirar què fa la teva competència.

Recorda que moltes start-ups no fallen per tenir bons o mals productes. Fallen per no tenir o no saber arribar als seus clients i per tant, no aconseguir generar ingressos.

Un cop t’has decidit, has de fer un altre pas. Com ens relacionaràs amb ells i elles?

A través de mitjans de pagament? Faràs anuncis a la radio, televisió, premsa, aniràs a fires comercials, contractaràs comercials, faràs anuncis de pagament a Facebook, Twitter, etc. O bé utilitzaràs mitjans gratuïts que són de gran utilitat, com són les xarxes socials.

De nou t’has d’adaptar al teu arquetip de client. Si ja sé qui és, que fa, quins mitjans consulta, etc. ja puc saber si em convé més tenir un canal físic o online, i també on m’haig d’anunciar per tal que em trobi i compri el meu producte o servei.

I no oblidis, que tan important és que el client et faci la primera compra, com que aconsegueixis retenir-lo!

Com ho pots fer:

Si has triat un canal de distribució físic, pots oferir-los punts per cada compra que facin, donar-los-hi una targeta de fidelització, actualitzar el producte, oferir descomptes en compres futures, etc.

Si has triat un canal de distribució online pots fer concursos, organitzar esdeveniments, tenir un blog, compartir informació a les xarxes socials, tenir un programa de recompensa o fidelització, entre altres.

L’important, és que siguem capaços de vendre productes. Recorda que per poder mantenir l’empresa hem de fer vendes, hem de generar ingressos.

Per tant, en aquest repte has de decidir:

1. Quin canal de distribució triaràs, un de físic o un online.

2. Com et relacionaràs amb els teus clients, amb mitjans de pagament o gratuïts. Fes una llista dels mitjans que utilitzaràs.

3. Com captaràs, retindràs i faràs créixer els teus clients. Defineix l’estratègia que seguiràs.

Vídeo