Universitat de Girona > Experts italians comparteixen el model educatiu de les escoles rurals de la Toscana amb 130 docents

Universitat de Girona

L’ICE ha organitzat la jornada "Els infants, protagonistes de l’educació"

L'edifici de les facultats d’Infermeria i Medicina de la Universitat de Girona (UdG) han acollit aquest dissabte, 30 de novembre, la jornada "Els infants, protagonistes de l’educació", amb la participació de 130 docents de la demarcació de Girona.

Organitzada per l’Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach, la jornada ha comptat amb les ponències d'Aldo Fortunati i Barbara Pagni, president i coordinadora científica respectivament de la institució pública Centro internazionale di ricerca e documentazione sull’infanzia Gloria Tognetti, més coneguda per LaBottega di Geppetto, al municipi de San Miniato (Toscana, Itàlia).

A través de les seves ponències, el públic ha pogut conèixer de primera mà les línies pedagògiques que les escoles rurals de la seva àrea d’influència apliquen als infants en els seus centres educatius.

Aquestes línies pedagògiques es basen en tres pilars fonamentals. El primer pilar consisteix a fomentar oportunitats d’aprenentatge a través d'un currículum flexible, fent que aquestes oportunitats apareguin manera espontània a través de l’entorn dels infants.

El segon consisteix infondre confiança a l’infant a través de les oportunitats que se li ofereixen durant la seva estada a l’escola bressol confiança a través de la relació entre infants de diferents edats que es barregen en els grups de forma natural. D’aquesta manera, a l’infant de major edat se li atorga, sota un entorn controlat, una relació de responsabilitat i atenció sobre l’infant de menor edat.

Finalment, el tercer pilar bàsic del model educatiu proposat per Aldo Fortunati consisteix en el temps necessari per l’aprenentatge de l’infant en cada escenari d’aprenentatge proposat, considerant que el temps d’aprenentatge dels infants de 0-6 no és el mateix que tenim els adults, ni tan sols és el mateix entre un infant i un altre dins la mateixa escola. Es tracta d’oferir diversitat de tasques en tots els moments del dia que a la vegada esdevenen oportunitats per aprendre sense necessitat de dependre d’un temps acotat per a la seva realització i sota la tutela dels educadors i educadores, però amb una intervenció directa poc intensa.