Universitat de Girona > La UdG demostra l’efecte d’un fàrmac d'Esteve que prevé el dolor per lesió de medul·la espinal

Universitat de Girona

L’estudi, que es troba en un estadi preclínic, té una gran rellevància pel fet que, en l’actualitat, no existeixen fàrmacs que actuïn de manera realment efectiva contra aquest dolor.

Dues de cada tres persones afectades per una lesió de medul·la espinal senten un dolor que comporta un alt impacte en la seva qualitat de vida i, malauradament, els tractaments actuals no són efectius en la majoria de pacients. Ara, un equip científic de la Universitat de Girona (UdG) ha demostrat l’efecte d’un fàrmac que previndrà el desenvolupament del dolor patològic fruit d’una lesió medul·lar.

La revista Frontiers in Pharmacology ha publicat els resultats en un article signat per Sílvia Castany, com a primera autora. La investigadora ha fet aquesta descoberta en el marc de la seva tesi doctoral dirigida pel Dr. Pere Boadas-Vaello, duta a terme en el grup de recerca NEOMA i la companyia Esteve, dins el programa de doctorats industrials de la Generalitat de Catalunya.

L’estudi, realitzat en models animals, ha observat que l’administració del fàrmac E-52862, desenvolupat per Esteve Pharmaceuticals, després de la contusió medul·lar atenua considerablement la possibilitat d’aparició d’aquest dolor al llarg de 28 dies. Aquest període coincideix amb el final de la fase crítica abans que el dolor esdevingui de caràcter crònic. Segons els responsables de la recerca, l’equivalent d’aquest temps representaria diversos mesos en el cas de les persones.

La recerca, que es troba en un estadi preclínic, dona continuïtat a un estudi anterior del mateix equip científic en què es demostrava que els ratolins modificats genèticament per la diana terapèutica d’E-52862 desenvolupaven menys dolor després de la contusió medul·lar. Aquest avenç es va publicar a la revista Scientific Reports, el mes de març de l’any passat.

El fet que a dia d’avui no existeixin fàrmacs que actuïn de manera realment efectiva contra aquest dolor fa necessari el desenvolupament de noves estratègies farmacològiques. Per aquest motiu, els resultats d’aquest estudi tenen una gran rellevància científica. Fruit d’aquesta recerca, Sílvia Castany va obtenir el premi extraordinari de doctorat del programa de Biomedicina de la UdG i, actualment, està realitzant una estada postdoctoral de recerca a Suècia.