Universitat de Girona > Investigadors de la UdG nedaran l’Oncoswim per recaptar fons per la recerca en càncer de mama

Universitat de Girona

En la 4a edició, ja s’han recaptat més de 36.000 euros que es destinaran a la recerca sobre el càncer de mama triple negatiu.

Vint equips participaran aquest dissabte, 1 de juny, en la 4a edició de l’ONCOSWIM, la travessia solidària de natació en aigües obertes organitzada pel CN Radikal Swim i la Fundació Oncolliga Girona. Un d’aquests equips estarà format per Teresa Puig, Joan San i Joaquim de Ciurana, tres investigadors de la Universitat de Girona (UdG) vinculats a la recerca en càncer de mama triple negatiu. La recaptació d’aquesta iniciativa es destina, des de la primera edició, a la investigació d’aquest subtipus de càncer molt agressiu que afecta sobretot dones joves i que representa el 20% de tots els càncers de mama diagnosticats.

La recerca va a càrrec d’un equip d’investigadors multidisciplinari de la Universitat de Girona (UdG), l’Institut Català d’Oncologia – ICO Girona  i l’Hospital Dr. Josep Trueta, liderat per la doctora en bioquímica Teresa Puig. La investigadora nedarà al costat dels seus companys en l’equip ONCOen3D, nom que coincideix amb el d’un projecte de recerca que està fent avenços des del punt de vista de l’enginyeria biomèdica.

“Des de fa un temps, amb alguns companys, fem sortides per nedar a les Vies Braves i ara ens hem engrescat a participar a l’Oncoswim per formar part del repte des de dins i també per col·laborar amb la causa amb el nostre donatiu”, ha explicat la doctora. En concret, l’equip ONCOen3D ja ha recaptat 1.436 euros.

Fins ara, s’han destinat a aquest projecte un total de 50.000 euros recollits en les edicions del 2016, 2017 i 2018 i, en aquesta quarta edició, ja se n’han aconseguit més de 36.000, una xifra que encara pot augmentar perquè la plataforma de donacions continua oberta.

L’Oncoswim és una travessia de 30km entre l’Estartit i Calella de Palafrugell, passant per les Illes Medes i les Illes Formigues,  en la qual es participa en equips de quatre nedadors. Els membres de l’equip poden nedar tots alhora els 30 km o poden fer relleus (sempre hi ha d’haver com a mínim un integrant de l’equip a l’aigua). Els equips participants tenen un temps màxim de 12 hores per finalitzar la prova, per motius de seguretat.  Es tracta d’una prova exigent físicament, motiu pel qual els participants han d’acreditar que tenen capacitat per a realitzar-la, és a dir, que han de ser capaços de fer 3.000 metres en piscina en menys d’una hora. Durant la travessia, els equips aniran acompanyats en tot moment per una embarcació amb patró, i també hi haurà altres embarcacions i caiacs que faran seguiment durant el recorregut.

Per participar a l’Oncoswim, cada equip ha de fer un donatiu mínim de 500 euros, tot i que en la majoria dels casos aquesta quantitat mínima s’acaba superant amb escreix. En aquesta edició, per exemple, hi ha un equip que ha superat els 7.000 euros de donatiu.

El mateix dia 1 de juny també tindrà lloc la MILLA SOLIDÀRIA, la versió més popular de l’Oncoswim, que consisteix a nedar el tram de Via Brava de Llafranc fins a Calella de Palafrugell (1,6 km aproximadament). La sortida de la Milla Solidària tindrà lloc a les 16.30 h, amb l’objectiu que l’arribada dels nedadors coincideixi amb la dels primers equips de la travessia de 30 km. La inscripció té un cost de 20 euros (23 euros en el cas de no disposar de llicència federativa) i es pot fer online o el mateix dia, des d’una hora abans de la sortida.