Universitat de Girona > Evert Jan Baerends i Sovan Lek, nous doctors honoris causa de la UdG

Universitat de Girona

Evert Jan Baerends i Sovan Lek, nous doctors honoris causa de la UdG

La Universitat de Girona (UdG) ha celebrat avui, 9 de maig, la sessió acadèmica d’investidura del químic Evert Jan Baerends i el biòleg Sovan Lek com a doctors honoris causa. L’acte acadèmic ha tingut lloc en una plena a vessar Aula Magna de la Facultat de Ciències (Campus Montilivi) i ha estat presidit pel rector Quim Salvi.

Els Doctors Honoris Causa són un referent clau per a totes les universitats i, per aquest motiu, la Universitat de Girona ha impulsat aquests nomenaments com un instrument de projecció en el context universitari català i europeu. La darrera investidura va tenir lloc el mes de novembre passat, amb la incorporació del pintor i poeta Narcís Comadira (Girona, 1942) al claustre de doctors de la UdG.

Un químic computacional influent a la UdG
Evert Jan Baerends (Voorst, Països Baixos - 1945) és catedràtic emèrit per la VU Universitat d’Amsterdam. És un dels investigadors més destacats en el camp de la química teòrica i computacional actual. En els anys 70 va iniciar un seguit d’estudis que van permetre el desenvolupament de la teoria del funcional de la densitat tal com la coneixem avui en dia. Baerends és el principal autor del programa Amsterdam Density Functional (ADF).

La Universitat de Girona ha investit Evert Jan Baerends per la seva decisiva contribució al progrés de la química teòrica mundial i, en particular, per haver convertit la teoria del funcional de la densitat en una eina molt útil per interpretar els resultats de la química experimental, establint així un pont entre els grups teòrics i els experimentals.

Al llarg de la seva carrera científica, Baerends ha mantingut una estreta vinculació amb la UdG i ha exercit un paper fonamental en la formació i consolidació d’investigadors que actualment formen part del Departament de Química i de l’Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC). La col·laboració amb la UdG va començar fa gairebé 20 anys. La seva influència ha seguit fins l’actualitat, on encara existeix una col·laboració estable en el camp de la recerca. Els doctors Miquel Solà i Marcel Swart han estat els padrins. Solà ha llegit l’elogi dels mèrits del candidat a honoris causa i Swart ha pronunciat el discurs d'ingrés, atès que per motius de salut el Dr. Baerents no ha pogut assistir a la sessió d’investidura.

L’ecòleg que va obrir la porta del sud-est asiàtic
Sovan Lek (Kompong Cham, Cambotja - 1952) és catedràtic emèrit per la Universitat de Toulouse III – Paul Sabatier. Investiga en ecologia de comunitats de peixos i modelització ecològica, camps en què ha publicat més de 200 treballs. Sovan Lek ha contribuït, sobretot, a entendre com afecten els factors ambientals i les pertorbacions humanes –com ara el canvi climàtic i els embassaments– als peixos d’aigües continentals. El biòleg també ha excel·lit en l'aplicació de tècniques d'aprenentatge automàtic (machine learning) i models de distribució d'espècies a dades ecològiques. Als anys 90 va ser pioner en l'aplicació de les xarxes neuronals artificials en ecologia.

La Universitat de Girona ha investit Sovan Lek per la seva recerca i, també, per la seva vinculació amb la institució. La relació de Lek amb la UdG ve de lluny i el seu lligam professors i investigadors del Departament de Ciències Ambientals i l’Institut d’Ecologia Aquàtica és molt intens. Són fruit d’aquesta col·laboració projectes europeus, articles científics i tesis doctorals. Els més significatius són cinc projectes Erasmus Mundus i Erasmus+ que han obert la porta del sud-est asiàtic i han permès la UdG treballar en aquest territori.

Tot i viure a França, Sovan Lek és una persona que té present la pobresa del seu país d’origen, Cambotja, i per això sempre ha tingut una gran inquietud de retornar al seu país tot allò que ha après gràcies a la recerca. El catedràtic en ecologia Emili Garcia-Berthou ha estat el padrí del candidat a ingressar al claustre de doctors de la UdG i ha llegit l’elogi dels seus mèrits.

El cor de la UdG ha acompanyat l'acte amb la interpretació de peces com 'Pirinenques IV' (Josep Ollé i Sabaté/Joan Maragall), 'La dama de Mallorca' i 'Ton pare no té nas' (tradicionals mallorquines/Baltasar Bibiloni) i 'Duerme negrito (Atahualpa Yupanqui/Emilio Solé).

L'acte ha finalitzat amb les paraules de benvinguda del rector als nous doctors honoris causa de la UdG i el cant de l'himne universitari 'Gaudeamus igitur'.

Galeria d'imatges de l'acte

Visiona l'acte sencer: