Universitat de Girona > El Tarlà ja giravolta amb un nou mecanisme tecnològic 'made in UdG'

Universitat de Girona

El Tarlà ja giravolta amb un nou mecanisme tecnològic 'made in UdG'

Professorat i estudiants del Departament d’Enginyeria Mecànica i de la Construcció Industrial de la Universitat de Girona han treballat durant prop de dos anys en aquesta eina. Tothom qui vulgui podrà fer donar voltes a la figura a través d’un comandament que controlarà personal tècnic des del carrer de l’Argenteria.

La instal·lació del Tarlà al carrer de l’Argenteria ha donat aquest dissabte, 27 d'abril, el tret de sortida a les Festes de Primavera de Girona. En aquesta ocasió, però, hi ha hagut una novetat destacada respecte a les anteriors edicions: el mecanisme que fa voltar la popular figura festiva gironina.

En lloc de fer-se mecànicament des del primer pis d’un dels edificis d’on penja el Tarlà, a partir d'aquest any es fa gràcies a una eina tecnològica que es controlarà amb un comandament instal·lat en un telèfon mòbil. L’Ajuntament de Girona va establir un conveni de col·laboració amb la Universitat de Girona fa dos anys per tal de fer recerca al voltant de noves possibilitats de moviment del Tarlà i, d’aquesta manera, donar resposta a la necessitat d’evitar l’accés en una propietat privada per fer voltar el personatge.

Des d'aquest cap de setmana i fins al dijous 9 de maig –excepte els dies festius-, tothom qui vulgui podrà acostar-se al carrer de l’Argenteria (a l’altura de la font del Pou de la Cadena) i provar el nou mecanisme per fer girar el Tarlà. Allà hi haurà personal tècnic responsable de l’eina que controlarà el sistema. S’han programat tres velocitats –ràpid, normal i lent– i tres cabrioles específiques.

Professorat i estudiants de l’Àrea d’Enginyeria Mecànica del Departament d’Enginyeria Mecànica i de la Construcció Industrial de la Universitat de Girona (UdG), coordinats per Dani Trias i Jordi Torrent, han creat aquest instrument que permetrà controlar els moviments del Tarlà i fer-lo girar des del carrer. Durant mesos, la figura ha estat instal·lada en un dels edificis de l’Escola Politècnica Superior de la UdG per fer les proves corresponents per testejar les diferents solucions en què s’ha estat treballant.

El Tarlà és una de les figures més típiques de Girona. Se sol posar al carrer de l’Argenteria pels voltants de Sant Jordi, durant les Festes de Primavera de la Rambla i l’Argenteria. Es tracta d’un ninot penjat d'una barra que reposa entre dos balcons, que fa giravoltes, va vestit de joglar i porta esquellerincs a les puntes del barret. La llegenda explica que fa molts anys al carrer de l’Argenteria hi va haver la pesta i que aquest fet va provocar el tancament de la via pels dos extrems. Per tal de distreure els veïns, la llegenda diu que un veí anomenat Agustí els divertia fent tombarelles. Més endavant va ser cridat per la canalla com a “xato” i, finalment, s’ha anomenat popularment “Tarlà”.