Universitat de Girona > La UdG i l’Ajuntament de Girona s'uneixen per conscienciar sobre la contaminació per plàstics

Universitat de Girona

El Campus Aigua de la Universitat de Girona i l’Ajuntament de Girona s’alien per commemorar el Dia Mundial de l’Aigua, el 22 de març, amb tallers divulgatius i una taula rodona per sensibilitzar la ciutadania a l’entorn dels problemes causats per la presència de plàstics en el medi ambient.

D’aquí a 30 anys, al  mar, hi haurà més plàstics que peixos. Aquesta és la previsió de les Nacions Unides si no s’atura la tendència actual en què el plàstic ja representa el 90% de les escombraries existents als oceans. Davant d’aquesta situació, la Universitat de Girona (UdG) i l’Ajuntament de Girona s’alien aquest Dia Mundial de l’Aigua, el divendres 22 de març, per contribuir a sensibilitzar a l’entorn d’aquesta greu problemàtica.

El Dia Mundial de l’Aigua té l’objectiu d’informar i sensibilitzar la població sobre aquesta i altres problemàtiques relacionades amb l’ús i la gestió de l’aigua. La contaminació per plàstics centra la diada d’aquest any que se suma al lema proposat per les Nacions Unides “Nobody left behind”, per visibilitzar les dificultats de bilions de persones arreu del món per accedir a l’aigua potable.

Tallers divulgatius i debat a Girona
A la ciutat de Girona, el Campus Aigua de la UdG i l’Ajuntament s’han unit per organitzar una jornada de tallers científics divulgatius adreçats al públic familiar i un debat obert a tothom, des de les 4 de la tarda i fins les 8 del vespre. La seu de la Generalitat de Catalunya (Plaça Pompeu Fabra, 1) acollirà activitats per conèixer les espècies de peixos autòctones de Catalunya, per descobrir el funcionament d’una depuradora i tastar els diferents gustos que pot tenir l’aigua. Els tallers estaran conduits per investigadors i investigadores de grups de recerca de la UdG com LEQUIA, GRECO i Geocamb. La cooperativa de projectes i activitats ambientals La Copa i l’Associació Sorellona també col·laboraran en la jornada amb un tallers divulgatius i de contes.

A les sis de la tarda, començarà una taula rodona amb la participació d’experts de diferents àmbits relacionats amb l’aigua i els residus amb l’objectiu de debatre sobre els efectes i principals problemes que comporta la presència de plàstics en el medi ambient i a les nostres vides. La conversa estarà moderada per la investigadora del Departament de Geografia de la UdG, Margarida Castañer. La taula comptarà amb les opinions dels investigadors de l’Institut Català de Recerca de l'Aigua (ICRA) Wolfgang Gernjak –també ICREA– i Anna Freixa, la investigadora de la Universitat de Barcelona (UB) Anna Sànchez i el tècnic de Medi Ambient de la Unitat de Compromís Social de la UdG, Pep Juandó.

0,007% d’aigua disponible
Només un 3% de tota l’aigua que hi ha a la Terra és dolça. D’aquesta, menys del 2% es troba en forma de gel a les glaceres i als casquets polars. Si en restem l’aigua atmosfèrica, la que forma part dels éssers vius i la de constitució dels sòls, només queda un 0,007% d’aigua disponible per als éssers humans. La presència de plàstics i els seus derivats, especialment micropartícules i nanopartícules, té una gran afectació en el funcionament dels ecosistemes aquàtics, més enllà del dany que provoca la simple presència d’aquests elements al medi natural.

Campus Aigua
El campus Aigua és una aposta estratègica de la UdG per facilitar proactivament la relació entre empreses, institucions i la universitat en l’àmbit de l’aigua. Agrupa 30 grups de recerca; els instituts de recerca Institut Català de Recerca de l'Aigua i Centre d'Estudis Avançats de Blanes del CSIC; un centenar d’empreses i entitats d’abast territorial, nacional i també internacional, i està assessorat per un consell format per personalitats de reconegut prestigi en el sector.

La seva missió és connectar la Universitat de Girona amb el territori, promovent i mantenint una relació continuada a través d’una interlocució personalitzada, i fomentar la transferència de tecnologia i coneixement. Els seus àmbits de focalització son la gestió i qualitat dels recursos hídrics i el medi natural, el desenvolupament de tecnologies per a la millora del cicle integral de l’aigua, i el disseny d’eines per a la gestió i optimització de processos.