Universitat de Girona > La Reial Societat Espanyola de Química i Lilly reconeixen la investigadora Sílvia Osuna

Universitat de Girona

La investigadora de l'Institut de Química Computacional i Catàlisi de la UdG rebrà el guardó en la XXXVII Reunió Biennal de la Reial Societat Espanyola de Química. El premi reconeix la seva feina en el disseny de nous enzims per a la seva aplicació en la indústria.

Lilly i la Reial Societat Espanyola de Química (RSEQ) han concedit el Premi Jove Investigador 2019 a la investigadora a l'Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) de la Universitat de Girona Sílvia Osuna. El premi la reconeix per la seva investigació centrada en el disseny racional de nous enzims mitjançant simulacions i eines computacionals per tal d'estendre la seva aplicació en la indústria. El guardó atorgat per Lilly i la RSEQ distingeix anualment l'excel·lència en la qualitat científica i en la trajectòria professional de joves promeses espanyoles menors de 40 anys.

El treball premiat se centra en l'avaluació del conjunt d'estructures diferents que els enzims naturals poden adoptar en solució i que són claus per desenvolupar la seva funció. "Mitjançant aquestes anàlisis conformacionals i l'aplicació de noves eines computacionals, podem identificar quines parts de l'estructura de l'enzim es poden alterar per afavorir una determinada reacció o reconèixer un substrat d'elevat interès industrial", explica Sílvia Osuna. El projecte està finançat pel Consell de Recerca Europeu (ERCStarting Grant) i té una durada de 5 anys (2016-2021).

"Seguint la nostra aposta per la innovació, la investigació i el foment del coneixement de rigor i qualitat, Lilly ha volgut donar suport, un any més, a les joves promeses de la ciència", afirma el director del centre d’R+D de Lilly Espanya, Juan Velasco,. "Som conscients de la importància de fomentar el talent i les capacitats científiques dels investigadors espanyols", afegeix.

El premi està valorat en una dotació de 3.000 euros que es lliuraran durant la XXXVII Reunió Bienal de la Reial Societat Espanyola de Química (RSEQ), que tindrà lloc a Sant Sebastià del 26 al 30 de maig. En el transcurs d'aquesta reunió, es farà la conferència "Conformational Heterogeneity for novell enzyme activity" (Heterogeneïtat conformacional per obtenir noves activitats enzimàtiques), en la qual es ressaltarà la visió de l'enzim com a conjunt d'estructures i com l'estudi d'aquestes estructures és essencial per entendre la seva funció i, per tant, per dissenyar noves variants d'interès industrial.

"Agraeixo molt aquest reconeixement per part de Lilly i la Reial Societat Espanyola de Química i per a mi és un gran honor rebre’l. El premi m'aporta una gran motivació per continuar desenvolupant la meva feina i poder fer la meva petita aportació en el camp del disseny d'enzims, beneficiant així a la societat. A més, valoro molt la visibilitat que donarà a la investigació que estem fent en el grup CompBioLab i, per extensió, a l'Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) i la Universitat de Girona ", expressa Osuna.

Reconeixement a l’esforç investigador
Sílvia Osuna és Llicenciada en Química per la Universitat de Girona (2005). El 2010 va rebre el títol de doctora amb la màxima qualificació d'excel·lent "cum laude" i la seva tesi va ser premiada amb el Premi Extraordinari de Doctorat.

Des 2010 a 2012 va treballar com a investigadora postdoctoral a la Universitat de Los Angeles, Califòrnia (UCLA), gràcies al programa de beques Marie Curie i, posteriorment, el 2013, va obtenir un contracte postdoctoral dins el programa Juan de la Cierva i després un contracte Ramón y Cajal (2016) per continuar la seva investigació a l'Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) de la Universitat de Girona. En 2018 es va incorporar com a investigadora ICREA a l'IQCC d'aquesta universitat, on actualment porta a terme la seva tasca científica.

En el seu dia a dia treballa en el desenvolupament d'estratègies computacionals i la seva aplicació en diferents camps i en la col·laboració amb diferents grups per estudiar el procés de reconeixement entre proteïnes i ful·lerens o nanotubs, la inhibició de determinades proteïnes rellevants des del punt de vista mèdic, així com per investigar el paper que juguen diferents enzims en la propulsió de micromotors moleculars.