Universitat de Girona > El grup de recerca eXiT millorarà la gestió energètica de zones aïllades a Europa

Universitat de Girona

La UdG coordina E-LAND, un projecte innovador per minimitzar la producció de diòxid de carboni a una zona portuària noruega, a un campus universitari romanès i a un polígon tecnològic espanyol. Hi participen dotze socis europeus i comptarà amb la implicació de la ciutadania.

El grup de recerca en Enginyeria de Control i Sistemes Intel·ligents (eXiT) de l’Institut d’Informàtica i Aplicacions de la Universitat de Girona (UdG) ha donat el tret de sortida al nou projecte E-LAND, finançat amb fons del Programa marc de recerca i innovació de la Unió Europea (UE), Horitzó 2020. L’objectiu és transformar la producció, emmagatzematge i consum d’energia en zones aïllades –també conegudes com a illes energètiques– de Noruega, Romania i Espanya.

La Universitat de Girona i el centre d’innovació Smart Innovation Norway coordinen un consorci format per dotze socis de Noruega (Schneider Electric Norge AS, Borg Havn AS i Institute for Energy Technology), Finlàndia (VaasaETT Ltd Ab Oy), Alemanya (Reiner Lemoine Institut), Romania (Universitatea Valahia din Targoviste i Asociatia Centrul de Resurse pentru Eficienta Energetica), Suïssa (University of St Gallen), Espanya (Instrumentación y componentes SA) i Grècia (Intracom SA).

Innovació en tres vessants
El projecte E-LAND, liderat per l’investigador Joan Colomer, innovarà en termes de tecnologia, comunitat i negoci amb la finalitat d’assolir illes energètiques que minimitzin la producció de diòxid de carboni (CO2) a partir de múltiples fonts d’energia (solar, eòlica, gas, hidrogen...). L’equip científic pretén que la seva recerca resulti en un conjunt d’eines tecnològiques fruit d’extraure informació vàlida, nova, útil i comprensible del gran volum de dades ja disponibles (mineria de dades). A més, volen assolir aquest objectiu amb la participació de la comunitat de persones que viuen o treballen en aquestes zones i que es generin nous models de negoci que s’adaptin a cada realitat local i estiguin oberts a incorporar noves eines.

Des del punt de vista tecnològic, E-LAND aportarà la comunicació i el flux d’informació entre els diversos sistemes energètics per crear una solució integrada i adaptable per optimitzar la gestió energètica de les comunitats isolades. Des del punt de vista social, el projecte incorporarà els ciutadans com a part de la solució ja que la seva implicació facilitarà l’acceptació de les noves tecnologies i els canvis de comportament necessaris per garantir la seva eficiència i independència energètica.

Finalment, el projecte serà exitós si els models de negoci de la infraestructura energètica s’han adaptat a la transició energètica, si ha augmentat l’ús d’energies renovables i si s’han generat noves possibilitats d’emmagatzematge i noves eines de mineria de dades.

E-LAND aplicarà els seus avenços en tres proves pilot, en tres comunitats de característiques diferents: al port de Fredrikstad, a Noruega; al campus de la Universitat de Targoviste, a Romania; i al polígon tecnològic WALQA, a la demarcació aragonesa d’Osca. En aquestes fases pràctiques, es podran fer proves amb diferents fonts d’energia, tecnologies d’emmagatzematge i tipologies de consumidors.

E-LAND, acrònim del títol “Integrated multi-vector management system for Energy islandès”, ha estat el projecte més ben valorat en la convocatòria de recerca i innovació Innovation Action (IA) del programa HORIZON 2020 de la Unió Europea. Compta amb 6,2 milions d’euros i finalitzarà d’aquí a tres anys i mig.