Universitat de Girona > La UdG posa en marxa una plataforma de participació per escoltar la comunitat universitària

Universitat de Girona

La Universitat de Girona és la primera universitat catalana que activa una plataforma per tal que els membres de la comunitat universitària puguin debatre, proposar i decidir propostes que podran incorporar-se a l’acció de govern.

En els darrers anys, les institucions han incorporat criteris de transparència, participació i col·laboració que complementen els mecanismes clàssics de sistemes representatius. En aquest context de governs oberts, la Universitat de Girona (UdG) posa en marxa una plataforma de participació amb l’objectiu que la comunitat universitària debati, proposi i decideixi accions que podran esdevenir una realitat.

La UdG és la primera universitat catalana que ha pres decididament la iniciativa de crear un entorn participatiu d’aquestes característiques. S’anomena Som UdG (www.som.udg.edu) i està obert a la participació dels membres de la comunitat universitària encara que l’eina serà visible per a qualsevol usuari. De fet, s’ha creat un espai adreçat a tota la ciutadania, que està convidada a participar en els debats oberts.

La plataforma s’ha desenvolupat amb l’entorn CONSUL, un programari lliure que ja han testat diverses institucions públiques. A Som UdG, les persones que formen la comunitat universitària podran: proposar temes de debat i discussió, compartir la seva opinió i generar idees a sobre qüestions que els preocupen en relació a la Universitat; i podran plantejar propostes que seran valorades i comentades per la resta d’usuaris i que es tiraran endavant si s’aconsegueix el suport necessari. Si la proposta té un suport majoritari, la UdG l’assumirà com a pròpia i es farà efectiva després del seu pas pels òrgans de govern.

La Universitat de Girona ha realitzat una campanya tipus ‘teaser’ per generar expectació amb el lema: “Som la primera”. A partir d’avui, s’encetarà una segona fase de promoció amb la intenció d’aconseguir una elevada participació dels membres de la comunitat universitària a la plataforma.

Participació ciutadana
Ajuntaments i governs autonòmics han estat de les primeres institucions a posar en marxa, en els darrers anys, sistemes de participació directa en plataformes digitals a les quals s’hi accedeix a partir de la identificació dels ciutadans. Per exemple, la plataforma ‘Barcelona decideix’ de l’Ajuntament de Barcelona està integrat per més de 30.000 participants amb prop de 200.000 vots i 13.000 propostes. Altres ajuntaments com els de Gijón, Madrid, Malgrat de Mar, A Coruña o Esplugues de Llobregat han iniciat processos similars. A escala internacional, aquests sistemes de participació directa tenen un recorregut des de fa anys, especialment en els països de l’àmbit anglosaxó.