Universitat de Girona > Experiències de reflexió educativa a les Primeres jornades de la Càtedra de Renovació Pedagògica

Universitat de Girona

Es va posar de manifest que la transformació educativa és una realitat ben palpable als pobles i ciutats de tot el territori.

En el marc de les primeres Jornades de la Càtedra de Renovació Pedagògica UdG-Can Trona es van reunir al Centre de Natura i Cultura de la Vall d’en Bas una seixantena de persones (seguides per streaming per cent-vint persones més) disposades a compartir reflexions, recerques i experiències al voltant del canvi educatiu que s’està duent a terme a Catalunya en els últims anys. Es reivindicava així la necessitat de no deixar de pensar plegats el model educatiu que volem, el sentit de la pràctica docent i l’horitzó cap a on encaminar el canvi. A cavall entre la història i el present i entre la teoria i la pràctica es va posar de manifest que la transformació educativa és una realitat ben palpable als pobles i ciutats de tot el territori i que, al contrari del que es pot pensar, la renovació és una realitat tan a infantil i primària com a secundària.

I és que les experiències de l’Institut 4 Cantons (Barcelona) i de l’Institut-escola Les Vinyes (Castellbisbal) donen continuïtat als plantejaments que escoles renovadores com Camins (Banyoles) o Decroly (Barcelona) ja fa temps que duen a terme i ens ensenyen que la renovació és i ha de ser una forma de fer escola, una forma d’entendre la pràctica educativa sigui a l’etapa que sigui. Tal i com van recordar la professora Mar Esteve i el professor Enric Prats a les seves respectives ponències, la renovació ha d’anar carregada d’utopia i d’imaginació perquè l’educació realitzi la seva potència transformadora. Ens cal doncs, un moviment que s’atreveixi a renovar i renovar-se de veritat, amb sentit i determinació.

És per això que d’acord amb l’esperit de les Jornades i veient-ne el resultat la conclusió, tal i com va afirmar el director de la Càtedra Jordi Feu, és clara: “ho tornarem a fer!”.  Per la seva banda, l’alcalde de la Vall d’en Bas, Lluís Amat, en el dia que es donava a conèixer la mort del dibuixant argentí Quino, creador del popular personatge de Mafalda, el va parafrasejar dient “Educar és més difícil que ensenyar, perquè ensenyar requereix saber però educar requereix ser”.

Les primeres Jornades de la Càtedra de Renovació Pedagògica UdG-Can Trona els dies 2 i 3 d’octubre es van celebrar a Can Trona les primeres Jornades de la Càtedra de Renovació Pedagògica UdG-Can Trona. Unes jornades que es van poder fer gràcies a la voluntat de l’Ajuntament de la Vall d’en Bas, i al suport del Vicerectorat de Territori i Compromís Social, la Facultat d’Educació i Psicologia, l’Institut de Recerca Educativa, l’ICE Josep Pallach i el Consell Social de la UdG.