Universitat de Girona > El ‘xupa-xup’ de la UdG per detectar malalties infeccioses, millor idea disruptiva de l'iFest

Universitat de Girona

La proposta de l’equip de la UdG consisteix en un caramel intel·ligent que analitza la saliva del pacient i geolocalitza i envia els resultats en temps real. S’ha considerat la millor solució innovadora del Dream BIG Challenge de l’iFest.

Alumnes del Màster en Emprenedoria i Desenvolupament Empresarial de la Universitat de Girona (UdG) han guanyat la competició Dream BIG Challenge de la festa de la innovació iFest, que ha tingut lloc al Palau Sant Jordi de Barcelona. Més de 7.000 estudiants, organitzats en més de 360 equips, han participat en la segona edició d’aquest taller disruptiu en el qual s’han d’assolir diferents reptes.

El grup de la UdG format pels estudiants (players) i els professors del màster Josep Llach, Rudi de Castro i Andrea Bikfalvi (shakers) ha estat el millor resolent el repte plantejat pel Parc Científic de Barcelona centrat en les malalties infeccioses, un dels principals desafiaments de la salut pública del món actual: “Es pot predir l’evolució geogràfica de les malalties tropicals mitjançant eines de big data?”. A més d’aquest, hi havia altres reptes proposats per les empreses Fluidra, Aigues de Barcelona i Uriach

Un caramel intel·ligent
La proposta de l’equip de la UdG consisteix en un smart ‘xupa-xup’, un caramel intel·ligent per controlar la difusió de les malalties tropicals. L’anomenat ‘xupa-xip’ consisteix en un caramel que conté un xip dins el pal. En consumir el caramel, la saliva és analitzada pel xip, que envia els resultats de la prova i la geolocalització del pacient en temps real per a poder analitzar les dades recollides. Amb aquesta informació es pot preveure com avança la malaltia i es poden prendre mesures per aturar-la i eradicar-la.

El ‘xupa-xip’ ha estat escollit com a millor idea disruptiva amb un sòlid model de negoci, després de superar diverses fases. Com a premi, els estudiants de la UdG podran participar al programa d'innovació Imagine Express 2018 i desenvolupar la seva idea en un viatge per Europa (Barcelona-Paris-Londres) del 23 al 26 de febrer de l’any que ve. A més, els players de la UdG presentaran el seu projecte al Mobile World Congress 2018 i podran assistir a un workshop en una reconeguda escola de negocis per treballar competències claus per al seu futur professional.

L'iFest és un esdeveniment organitzat per la Generalitat de Catalunya, amb la col·laboració de l'emprenedor i fundador d'Imagine Xavier Verdaguer, on s’apleguen els creadors de la tecnologia, la ciència, la innovació i la disrupció que estan canviant el nostre món. A més del Dream BIG Challenge, l’iFEST també inclou l’espai de ponències ‘Meet Inspiration’ i l’experiència gamificada i de realitat virtual per conèixer les últimes tendències en ciència i tecnologia de la mà d'empreses i emprenedors catalans ‘Virtual discovery’.

El Màster en Emprenedoria i Desenvolupament Empresarial està gestionat des del Departament d’Organització, Gestió Empresarial i Disseny de Producte de la Universitat de Girona. El màster es realitza a la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials i la seva coordinadora és la professora Andrea Bikfalvi.