Universitat de Girona > La llengua catalana a l'escola, entre la repressió i la resistència

La llengua catalana a l'escola, entre la repressió i la resistència

Tesi doctoral de David Pujol Fabrellas: "La llengua catalana a l'escola, entre la repressió i la resistència (1715-2018). De l’Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana als Premis Baldiri Reixac d’estímul a l’escola en català". Direcció: Dr. Xavier Besalú i Costa. Departament de Pedagogia i Dr. Josep González-Agàpito. Universitat de Barcelona

La tesi pretén donar una idea de conjunt del que ha estat la presència de la llengua catalana a l’escola al llarg dels últims tres-cents anys tot i que, s'han estudiat més a fons els períodes i les temàtiques menys treballades per altres autors. S’han historiat els principals atacs que ha rebut l’escola catalana durant els últims tres segles. S’han estudiat els precedents de la catalanització escolar durant la segona meitat del segle XIX i durant el primer terç del segle XX. S’ha elaborat un estudi exhaustiu de l’obra editorial i propagandística de l’Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana des de la seva creació fins als nostres dies. Finalment, s’ha sintetitzat la resistència cultural i cívica durant el franquisme i s’han analitzat i contextualitzat els Premis Baldiri Reixac en el marc de la reintroducció del català a l’escola que es va produir en època democràtica, a partir sobretot de 1978.

Lectura de la tesi: 08/05/2019, Sala de Graus de la Facultat d'Educació i Psicologia (Aula 065)