Universitat de Girona > Programes d'ajuda al desenvolupament com a foment de l'impuls del turisme a Colòmbia

Tesi doctoral de Diana Milena Santiago Escobar: "Turismo sostenible y desarrollo: análisis del desarrollo turístico sostenible colombiano mediante el estudio de la efectividad de los programas de asistencia al desarrollo como modelos de ayuda a la sostenibilidad local”. Direcció: Dr. Alfons Martinell Sempere

El turisme sostenible és aquell que segueix els principis de la sostenibilitat procurant minimitzar l'impacte que el turisme podria tenir sobre el medi ambient i la cultura, al mateix temps que busca generar ingressos i ocupació per a la comunitat local en la qual es desenvolupa. La cooperació internacional són ajudes voluntàries que rep un país per part d'un donant per tal de contribuir al desenvolupament del país beneficiari. Pel que la present investigació busca analitzar l'eficàcia i sostenibilitat dels projectes d'ajuda al desenvolupament d'índole turística que es realitzen a Colòmbia. Amb aquest propòsit, en primer lloc, es fa una aproximació conceptual al paper del desenvolupament, la cooperació internacional i el turisme, per establir la seva relació en la contribució al desenvolupament de les comunitats locals, per després posar en context la realitat colombiana. Segon, es fa la selecció i revisió d'experiències, que per a aquesta investigació es van tenir en compte cinc casos: Santa Cruz de Mompox, Tuchín, El Guamo, Vilavella, Filandia i Jerusalén, de les que es van identificar aspectes geogràfics, econòmics, socials i culturals, nivells de desenvolupament turístic i impacte dels projectes, per a procedir a realitzar un diagnòstic per comprovar la situació actual de la destinació. Finalment, s'estableix una proposta metodològica d'indicadors de sostenibilitat que permetin avaluar la sostenibilitat turística dels programes de cooperació internacional en comunitats caracteritzades pel seu baix nivell de desenvolupament, però que compten amb una gran riquesa natural i cultural. El contingut de la investigació revela que els programes d'ajuda al desenvolupament poden fomentar l'impuls del turisme de manera reeixida, però a més cal tenir en compte que, si no s'involucra a totes les parts interessades, la seva gestió pot arribar a tenir mancances, dificultant l'èxit dels resultats del projecte, fins i tot arribant a produir perjudicis a la comunitat local.

Lectura de la tesi: 07/03/2019, Sala de Graus de l’Edifici Sant Domènec