Universitat de Girona > Les cartes poètiques de Francesc Fontanella

Les cartes poètiques de Francesc Fontanella

Tesi doctoral de Marc Sogues Marco: "Les cartes poètiques de Francesc Fontanella: estudi i edició crítica". Direcció: Dr. Pep Valsalobre Palacios i Dra. Eulàlia Miralles Jori. Departament de Filologia i Comunicació i Universitat de València

Malgrat que suposen una quarta part de l’obra poètica de Francesc Fontanella (Barcelona 1622-Perpinyà 1681), fins ara les seves cartes poètiques no havien estat mai objecte d’una aproximació crítica específica. La present tesi doctoral es planteja amb aquesta finalitat i es divideix en dues parts: l’estudi i l’edició crítica dels textos. En primer lloc, l’estudi situa les cartes dins el seu context històric i assenyala les tradicions poètiques i epistolars de les quals provenen. A continuació duu a terme una delimitació precisa i objectiva del corpus epistolar fontanellà, demostra que consta de 78 composicions i que la major part conformen quatre grans cicles, si bé també hi ha algunes cartes esparses. Cadascun d’aquests cicles és objecte d’un estudi monogràfic que inclou l’estudi de la seva transmissió i la realització d’una proposta interpretativa dels textos, individualment i col·lectiva. Finalment es presenta el corpus epistolar complet, en edició crítica, anotada i comentada. Amb aquestes operacions, la tesi visualitza per primera vegada les cartes com objecte d’estudi i vol ser una contribució a la valoració crítica, rigorosa i objectiva, del que és de l’epistolari de ficció més extens i literàriament més ambiciós de la literatura catalana d’època moderna.

Lectura de la tesi: 22/03/2019, Capella del Roser de l'Església de Sant Domènec