Investiga > UE: Estratègia europea 2030 sobre la biodiversitat

Investiga

El 20 de maig, la Comissió Europea va publicar la comunicació “EU Biodiversity Strategy for 2030 – Bringing nature back into our lives” que aborda els cinc grans factors de la pèrdua de la biodiversitat (l'ús insostenible del sol i del mar, la sobreexplotació dels recursos naturals, la contaminació i les espècies exòtiques invasores), estableix un marc de governança millorat per cobrir les mancances existents, garanteix l’aplicació de la legislació europea i reuneix tots els esforços existents.

Adoptada durant la pandèmia del covid-19, pretén que les consideracions sobre la biodiversitat formin part de l’estratègia general europea de creixement de la UE i ser un element central del pla de recuperació, per prevenir i augmentar la resistència davant de futures crisis i brindar oportunitats oportunitats de negoci i d’inversió per recuperar l’economia europea.

L’estratègia proposa passos concrets per a la recuperació de la biodiversitat europea per l’any 2030. La comunicació subratlla que la lluita contra la pèrdua de la biodiversitat s’ha de recolzar en una sòlida inversió en R+D+i i que l’intercanvi de coneixements serà clau per recopilar les millores dades i desenvolupar les millors solucions basades en la naturalesa.

El futur programa Horizon Europe inclourà una agenda estratègica de recerca a llarg termini per la biodiversitat, dotada amb més finançament i les missions de l’HEU contribuiran de forma significativa a omplir els forats de coneixement i a trobar solucions per millorar la salut dels ecosistemes i la seva contribució a la salut humana. Està previst que es destinin 20M€ cada any a la biodiversitat, a través de diferents fonts, tan de la UE, nacionals i privats.

Tanmateix, el 2020, la CE, en col·laboració amb l’Agència Europea del Medi Ambient, establirà un nou Knowledge Center for Biodiversity que reforçarà la cooperació i l'associació també entre científics que treballen en temes sobre el clima i la biodiversitat.

Comunicació de la CE “EU Biodiversity Strategy for 2030 – Bringing nature back into our lives”: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1590574123338&uri=CELEX:52020DC0380

Nota de premsa de la CE: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_884

Pàgina web de la CE de l’Estratègia sobre Biodiversitat: https://ec.europa.eu/environment/nature/biodiversity/strategy/index_en.htm