Investiga > UE: JPI - Vols fer recerca en desigualtats socials i econòmiques davant el canvi demogràfic?

Investiga

La propera convocatòria cercarà propostes d’investigació per millorar la nostra comprensió de com afecta el canvi demogràfic a les relacions intergeneracionals i com la política pot garantir un canvi que redueixi la desigualtat.

L’objectiu general de la convocatòria conjunta 2020 de la Iniciativa de Programació Conjunta (JPI) More Years - Better Life amb la temàtica Equality and Wellbeing across Generations és donar suport a la política en la reducció de la desigualtat davant el canvi demogràfic. La convocatòria busca propostes d’investigació que milloren la nostra comprensió de com el canvi demogràfic està alterant el contracte implícit entre generacions i com la política pot garantir que el canvi redueixi la desigualtat en lloc d’augmentar-la.

S’aborden tres aspectes:

• Ingressos i riquesa: estendre la vida laboral canvia la distribució d’ingressos i la riquesa entre generacions. Els ingressos en la vellesa es distribueixen de manera molt desigual en funció de la darrera contractació, els ingressos i l’estructura de diferents sistemes de pensions i patrons de propietat de la vivenda. Els canvis en els costos de l’atenció social i el temps que les persones passen en l’etapa de jubilació estan afectant els patrons d’herència intergeneracional.

• Responsabilitats en la cura: una alta proporció de persones grans (particularment, però no exclusivament dones) assumeixen responsabilitats de cura de pares, fills o parelles. La cura pot ser emocionalment gratificant, però també pot perjudicar seriosament la salut mental i física de les cuidadores, així com disminuir les seves oportunitats de feina.

• Participació social i política: en molts països, les persones grans tenen més possibilitat que els joves de participar en processos polítics formals. De totes maneres, els seus interessos i preocupacions poden estar sub-representades en la presa de decisions polítiques. Les persones grans també són més vulnerables a l’aïllament social i la soledat. El seu sentit d’identitat i seguretat pot ser desafiat a mesura que les comunitat canvien, es tornen més joves o més pobres.

Es convida a investigadors i investigadores a participar en aquesta convocatòria coordinant o formant part de consorcis transnacionals.

Cada entitat participant haurà de respectar les normes d'elegibilitat de la seva agència nacional de finançament R+D+i; els participants espanyols seran finançats per la Agencia Estatal de Investigación (AEI).

Països participants: Àustria, Canadà, Finlàndia, França, Alemanya, Letònia, Noruega, Espanya, Suècia, Regne Unit

Publicació de la convocatòria: 6 d’abril 2020 (previsió)

Més informació: https://www.jp-demographic.eu/calls/fourth-call/