Investiga > UE: Actualització de l’Horizon Europe (2021-2027)

Investiga

UE: Actualització de l’Horizon Europe (2021-2027)

Informació complementària sobre el programa europeu de finançament de la recerca i de la innovació que cobrirà el període 2021-2027, el programa Horizon Europe

La Comissió Europea està treballant en la proposta pel proper programa europeu de finançament de la recerca i de la innovació que cobrirà el període 2021-2027, el programa Horizon Europe

Últimes novetats

• Pressupost:

El tancament del pressupost del programa Horizon Europe depèn del tancament del pressupost de la Unió Europea pel període 2021-2027, encara obert a causa de diferències entre els governs dels països  partidaris de retallar els fons agrícoles i regionals i els que aposten per mantenir-los.

S’espera arribar a un acord durant la presidència d’Alemanya del Consell Europeu, entre el juliol i desembre 2020.

Es preveu una reducció del pressupost amb 3.000M€ respecte al pressupost inicial de 94.100M€ que afectaria sobretot les convocatòries del pilar 3 d’innovació; no estaran afectades les convocatòries de recerca excel·lent (Consell Europeu de la Recerca - ERC i Marie Sklodowska Curie - MSCA).

La conseqüència del retard en el tancament del pressupost serà el retard en la publicació de les convocatòries del pilar 2 de reptes globals i competitivitat industrial europea; no estarien afectades les convocatòries bottom-up dels pilars 1 i 3 de recerca bàsica i innovació

• Països associats:

Actualment, hi ha 16 països associats al programa Horizon 2020 que participen en igualtat de condicions que qualsevol país membre de la Unió Europea, contribuint al pressupost H2020 en base al seu PIB.

De cares al nou programa, Horizon Europe, s’està debatent que els països contribueixin al pressupost del programa en base al finançament captat.

• Tercers països

Amb l’objectiu d’augmentar el nombre de països associats a l’HE, la Comissió Europea ha iniciat converses amb estats considerats fins ara “tercers” (per exemple, el grup d’estats “competidors de la UE”). Aquests estats hauran de complir el criteri d’afinitat amb la UE, com ara la presència d’institucions democràtiques que protegeixin els drets de propietat intel·lectual o criteris ètics semblants als d’Horizon Europe.

Tanmateix, la col·laboració haurà de ser recíproca, de forma que obrin els seus programes a la participació europea. Els requisits d’associació podrien variar entre països.

En aquests moments, països com Austràlia, Canada, Japó, Nova Zelanda, Singapur o Corea del Sud han mostrat el seu interès en col·laborar en HE. Està previst que les negociacions finalitzin a la tardor del 2021.

• Partneneriats Europeus (“European Partnerships”):

Representen aprox. el 25% del pressupost de l’HE i gairebé meitat del pressupost del Pilar II; tenen com a objectiu contribuir a l’impacte de la R+i sobre la societat, el clima i l’economia, traduint les prioritats i els reptes en fulls de ruta i activitats concretes.

És la part de l’HE que més marca la diferencia respecte al programa Horizon 2020 ja que trenca amb l’anterior estructura. Per primer cop hi ha un enfocament polític únic per totes les formes de parteneriats, des d’ERA-NETs i JTIs a FET Flagships i fins i tot EIT/KICs, agrupats sobre el nom de “European Partnerships”.

A destacar que s’està avançant per poder fer servir fons estructurals per co-finançar els parteneriats.

Els parteneriats s’estableixen sempre i quan es considera que puguin assolir els objectius de l’HE de forma més eficient que mitjançant altres activitats del propi programa marc.

Hi hauran 3 tipologies:

Parteneriats Europeus Co-finançats:

o    agrupen els anteriors FET Flagships i els Parteneriats Públics P2P (ERA-NET i EJP);

o    per a les seves convocatòries, els estats identificaran de forma prèvia quins són els agents que més coneixement tenen sobre cada àrea;

o    es preveu que s’iniciaran a principis del 2022 ;

-          Parteneriats Europeus Institucionalitzats

o    Agrupen els anteriors Iniciatives de l’art.185 (Parteneriats Públics P2P), les KICs de l’EIT i les JU - Joint Undertakings (Iniciatives Publico-Privades)

-   Partneneriats Europeus Co-programats

o    Son entre els estats membres de la UE i els estats associats HE, en base a un Memorandum of Understanding

Com a resultat del procés de consulta pública del mes de maig 2019 i de cares al primer Pla Estratègic de l’HE, s’han identificat 49 Parteneriats Europeus,d’ells

-   38 estan agrupats en 4 clústers del Pilar II de reptes globals i competitivitat europea,

-   9 estan en el Pilar III d’innovació

-   la resta són transversals

La seva publicació està prevista a l’abril 2020.

Podeu consultar més informació sobre aquests 49 partenariats candidats a Parteneriats Europeus: https://www.era-learn.eu/partnerships-in-a-nutshell/r-i-partnerships/european-partnerships-under-horizon-europe/partnerships-under-preparation/candidates-for-european-partnerships

Per accedir a la noticia publicada el 20/02/2020 sobre l'anunci del proper programa Horizon Europe, trobareu la informació aquí