Instituts > Albert Rossich (ILCC) edita dos panegírics barrocs oblidats

Institut de Llengua i Cultura Catalanes

El llibre d'Albert Rossich Dos panegírics d’Andreu Rey d’Artieda (1604) i Vicent Garcia (1613) pronunciats a l’Estudi General de Lleida és l'estudi i edició crítica de dues composicions barroques que exalcen les figures de dos rectors de l'antiga Universitat de Lleida. El volum estudia el context historicoliterari, identifica el conjunt de personatges que apareixen als dos textos, descriu els manuscrits que ens han transmès les obres, estableix el text i valora les obres críticament. Fruit d'una intensa i exhaustiva recerca per part de Rossich, inclou novetats importants sobre les biografies dels autors i es completa amb una proposta d’atribució a Andreu Rey d’Artieda del primer d’aquests dos poemes.

Malgrat que avui els panegírics poden ser considerats un gènere literari menor, a l'època eren vistos com la màxima expressió del virtuosisme retòric i el talent literari d'un autor. L'edició crítica estableix el text de les dues composicions tenint en compte un centenar de versions manuscrites i impreses, aporta una anotació exhaustiva i l'aparat crític corresponent. Així mateix l'estudi introductori posa de relleu la categoria literària de Garcia, Rector de Vallfogona, el relaciona degudament amb el context cultural i literari del moment i revela un registre literari de l'escriptor que contradiu la visió estereotipada d'un poeta burlesc i conreador de gèneres menors. A més, revela la precedència del poema de Rey de Artieda, que actua com a model del poema de Garcia.