Grups de recerca > Llenguatge Cognició > Línies de recerca > Adquisició i processament del llenguatge

Grup de Recerca en Llenguatge i Cognició

Adquisició i processament del llenguatge

Línies de recerca

Aquesta línia de recerca se centra en investigar el desenvolupament del llenguatge, tant en el desenvolupament típic com atípic. També transfereix la recerca en aquest àmbit a l’adaptació d’instruments d’avaluació del llenguatge.

Dins d’aquesta línia s’investiguen els següents aspectes:

• L’adquisició del llenguatge en llengua catalana i castellana, així com l’adquisició simultània de més d’una llengua.
  • L’adquisició de segones llengües. Principalment en contextos d’immersió lingüística.
  • La relació entre els diversos components del llenguatge en el curs de l’aprenentatge de la llengua.
  • La relació entre el desenvolupament les habilitats comunicatives i lingüístiques i les habilitats sociocognitives.
  • El desenvolupament del llenguatge en persones amb trastorns del desenvolupament, trastorns del llenguatge, trastorns de la llengua escrita.
  • L’adaptació al català d’instruments d’avaluació del llenguatge.
  • La valoració de programes d’atenció escolar a les habilitats comunicatives i lingüístiques.

Aquesta línia va iniciar-se l’any 1995. Actualment s’està duent a terme un projecte de recerca finançat pel Ministerio de Ciencia e Innovación (ref. PID2020-118419GB-I00) que porta per nom ‘Habilidades lingüísticas y sociocognitivas de nivel avanzado en niños y niñas con y sin alteraciones del lenguaje’. S’hi estan dirigint 3 tesis doctorals. Es col·labora habitualment amb el CREDA de Girona i amb professores i professors d’altres universitats.

S’està organitzant el X Congrés Internacional d’adquisició del llenguatge, AEAL.

Publicacions

Serrat Sellabona, E., Aguilar-Mediavilla, E., Sanz-Torrent, M., Andreu Barrachina, L., Amadó Codony, A., Badia Llenas, I., & i Serra Raventós, M. (2022). Inventaris del desenvolupament d’habilitats comunicatives MacArthur-Bates en català: Guia d’ús i manual tècnic (Vol. 268). Editorial UOC.

Serrat, E., Amadó, A., Bonet, A., Feijóo, S., & Aguilar-Mediavilla, E. (2021). Growing up in a socially bilingual environment: simultaneous acquisition of a typologically close language (Crecer en un entorno social bilingüe: adquisición de una lengua de forma simultánea a otra lengua tipológicamente similar). Journal for the Study of Education and Development44(2), 336-369.

Bahamonde Godoy, C., Serrat Sellabona, E., & Vilà Suñé, M. (2021). Intervención en Trastorno del Desarrollo del Lenguaje (TDL): una revisión sistemática (2000-2020). Revista de Investigación en Logopedia, 2021, vol. 11, núm. especial, p. 21-38

Serrat-Sellabona, E., Aguilar-Mediavilla, E., Sanz-Torrent, M., Andreu, L., Amadó, A., & Serra, M. (2021). Sociodemographic and pre-linguistic factors in early vocabulary acquisition. Children8(3), 206.

Feijoo, S., Muñoz, C., Amadó, A., & Serrat, E. (2017). When meaning is not enough: Distributional and semantic cues to word categorization in child directed speech. Frontiers in psychology8, 1242.

Feijoo, S., Muñoz, C., & Serrat, E. (2015). Morphosyntactic cues to noun categorization in English child-directed speech. Language & Communication45, 1-11.

Serrat, E.; Sanz-Torrent, M.; Feijóo, S.; Chireac, S.; Hilferty, J. (2012). Acquiring verbs in Spanish. An evaluation of two proposals. Review of Cognitive Linguistics, 10, 1, 133-155.

Chireac. S.M.; Serrat, E.; Huguet, A. (2011). Transferencia en la adquisición de segundas lenguas. Un estudio con alumnado rumano en un contexto bilingüe. Revista de Psicodidáctica, 16, 267-289.

Resches, M.; Serrat, E.; Rostan, C,; Esteban, M. (2010). Lenguaje y Teoría de la Mente: una aproximación multidimensional. Infancia y Aprendizaje, 33, 3, 315-333.

Serrat, E.; Sanz-Torrent, M.; Badia, I.; Aguilar, E.; Olmo, R.; Lara, F.; Andreu. L. (2010). La relación entre el aprendizaje léxico y el desarrollo gramatical. Infancia y Aprendizaje, 33, 4, 435-448.

Sanz‐Torrent, M., Serrat, E., Andreu, L., & Serra, M. (2008). Verb morphology in Catalan and Spanish in children with specific language impairment: A developmental study. Clinical Linguistics & Phonetics22(6), 459-474.

Serrat, E., & Capdevila, M. (2001). La adquisición de la interrogación: las interrogativas parciales en catalán y castellano. Infancia y Aprendizaje24(1), 3-17.

Serra, M., Serrat, E., Solé, M. R., Bel, A., & Aparici, M. (2000). Barcelona: Ariel. La adquisición del lenguaje.