Grups de recerca > ECIS > Temes > Entorns rurals i Intervenció Social Comunitària

Grup de recerca en Envelliment, Cultura i Salut

Entorns rurals i Intervenció Social Comunitària

Línia de recerca

Professores i investigadores de la línia: Pilar Monreal Bosch, Arantza del Valle Gómez i Mariona Gifre Monreal

El psicòleg comunitari té una funció catalitzadora de processos d’organització i de dinamització social. És l’element que, juntament amb d’altres professionals d’altres àrees, potencia aquests processos sense ser per això el protagonista.

Per a Lewin, el grup és la base sobre la qual se sosté l’individu, influenciant directament en la seva forma d’estar en el món, i és un instrument per a la consecució de determinades fites.

Sens dubte, les teories grupals constitueixen per a la psicologia comunitària una base fonamental, ja sigui com a instrument d’intervenció, ja sigui com a eina d’anàlisi i de comprensió de la comunitat a partir d'allò grupal i de les relacions socials. Cal aprendre a pensar en xarxa com una alternativa a la manera de fer, com a possibilitat de generar un pla de consistència, on la organització fixa i estereotipada cedeixi el seu domini a processos de creativitat i de invenció, que en neutralitzin d'altres de control i disciplina.

Nosaltres treballem per reivindicar que les persones, tinguin les característiques o les capacitats que tinguin,tenen dret a les mateixes oportunitats. Hem d'aprendre a construir la realitat entre tots i treballar per una societat inclusiva.

Entenem que la cultura constitueix una amalgama de significats socials compartits: instruments, idees, institucions, etc. constituïts per les formes socioculturals significatives d'una comunitat.

Actualment estem treballant conjuntament amb els professionals del Centre d'Atenció Primària de Peralada, Vilajuïga i Garriguella (Alt Empordà- Catalunya-Spain), que gestiona Albera Salut S.L. i també amb el DIPSALUT per la promoció de la salut de les persones treballant-ho amb metodologia participativa i des de la comunitat.