Departament de Geografia > Exposició "Ciència i coneixement: el territori des de l'espai"

Departament de Geografia

En el marc de la IV Setmana dels Geoparcs Europeus (EGNWeek2020, 24 de maig - 7 de juny de 2020) i amb motiu de l’Any Internacional de la Sanitat Vegetal, l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) col·labora amb les activitats promogudes pel Geoparc Orígens amb la presentació de l’exposició “Ciència i coneixement: el territori des de l'espai”.

Els sistemes d'observació de la Terra ofereixen una visió sinòptica i privilegiada del territori. Aquest avantatge que ens ofereix una plataforma (aèria) a una certa altura, ha estat explotat des de fa més d'un segle. Relativament recent, però, és la utilització dels sistemes de satèl·lit. Avui en dia, el ventall de resolucions espectrals, espacials i temporals que ens ofereixen les plataformes d'observació de la Terra representen una equació d'ús i d'aplicabilitat que va des dels sistemes òptics, tèrmics o actius, com els sistemes de radar, que ens permeten una millor aproximació a la gestió dels recursos hídrics, els impactes, les afectacions i els canvis de les masses forestals, el millor coneixement de l’estat dels conreus per un ús més sostenible dels fertilitzants, la idoneïtat en la instal·lació d’energies renovables o la distribució de la vulnerabilitat a les onades de calor en són exemples de les potencialitats en sectors tant diversos com l’agricultura, el medi ambient, l’energia o el canvi climàtic.

L'exposició virtual que es presenta és una proposta de viatge a través de patrons, formes, colors i textures de com a l’ICGC es processen les dades de satèl·lit o les capturades pels sensors embarcats en els avions de l’ICGC, per ser transformades en informació i coneixement, actius clau en les eines de decisió i polítiques que han de permetre un desenvolupament més sostenible.

Si voleu interactuar amb una aplicació de realitat augmentada de l'exposició, podeu escanejar amb el vostre mòbil el codi QR o bé entrar a https://pcoticgc.github.io/trempExpoAR/ (només heu de donar permís a l'aplicació perquè utilitzi la càmera del vostre telèfon mòbil i enfocar-la cap a les imatges dels requadres que trobareu al final del document de l’exposició).

Podeu visitar l'exposició clicant aquí.