Departament de Geografia > Món rural a vista de dron

Departament de Geografia

Món rural a vista de dron

“(…) Res no destorba/ la visió que té l’ocell en el seu vol./ Una vasta perspectiva s’ensenyoreix del detall/ com l’oceà dissol l’escuma de les onades./ En la distància no hi ha ferida ni cicatriu,/ en la terra no hi ha empremtes de les hores/ perquè les hores no existeixen sota les tempestes del temps”. El filòsof Rafael Argullol ho escriu referint-se a la ciutat, però qualsevol panoràmica i especialment sobre el món rural el que desperta és serenor i encant. Fa un any que Sara Boldú (Les Borges Blanques, 1977) va obtenir la llicència d’un dron que li va descobrir una nova mirada dels camps que des de petita coneixia “perquè hi anava a collir pomes i peres”. “Quan la càmera s’enlaira, la feina de les pageses i dels pagesos es converteix en art. Colors, cultius, geometries… També ha estat una sorpresa per a mi. Fins que no eleves el dron no saps que trobaràs. L’art ens envolta, però no tenim l’oportunitat d’aturar-nos i de mirar-ho”, diu Boldú. Del seu treball fotogràfic i videogràfic, se n’ha fet una exposició que porta per nom “Els artistes van en tractor”. A l’agost es podrà veure a Conesa. El paisatge de la Conca de Barberà és l’únic de les comarques de Tarragona que ha capturat fins el moment. Té en ment, però, fer sobrevolar el dron sobre els costers del Priorat i observar com els viticultors han retornat a la tracció animal per llaurar les vinyes.

“Qualsevol persona que fa coses amb les mans és un artista. I crec que les pageses i els pagesos ho som. La Segarra s’ha fet amb les mans de la gent. Potser no venem grans obres d’art ni a preus desorbitats, però venem un paisatge, el que tenim la capacitat de definir”, comenta Eva Bonet, del Celler Comalats. El seu testimoni intens i emotiu forma part del projecte multimèdia de Boldú. “Volia que l’element protagonista fos l’agricultura, la mà humana que en té cura; els tenim tan a prop i tan lluny al mateix temps”, lamenta l’artista. I afegeix: “Durant un temps s’havia sentit dir ‘no et facis pagès, però jo crec que al final tots hi haurem de tornar, a la terra. Si no posem en valor l’agricultura, no hi haurà ni paisatges, ni pobles ni una manera saludable de viure”.

Sara Boldú interpel·la l’espectador “des d’un punt de vista artístic, visual i poètic” i l’emplaça a estimar la terra. Un treball guaridor que gira en forma de mostra per tot Catalunya des de l’abril i sense aturador. “Em dona felicitat estar hores observant i capturant bellesa, exaltant la dimensió artística de la natura, respirant, parlant amb agricultors, enriquint-me”. És un bàlsam per a l’ànima i és prendre consciència de l’esforç dels qui ens cuiden i alimenten. Amb un clic a @artistestractor, és molt més fàcil d’entendre.