Departament de Geografia > El "bon" impacte del COVID-19

Departament de Geografia

El "bon" impacte del COVID-19

Així s'ha esfumat al contaminant diòxid de nitrogen a la Xina per la pandèmia. L'Agència Espacial Europea actualitza l'observació dels efectes la paralització de l'trànsit i la indústria sobre la qualitat de l'aire.

Les imatges i dades recollides amb ajuda de satèl·lits estan permetent observar, durant les últimes setmanes, el impacte de la pandèmia provocada pel coronavirus Covid-19 en la qualitat de l'aire en diversos punts de la planeta. El descens del trànsit de vehicles de combustió i la menor activitat industrial es tradueix en menys emissions de gasos contaminants i presència de partícules en suspensió , com es va poder observar des de l'espai primer a la Xina i setmanes més tard a Itàlia. Ara, l'Agència Espacial Europea (ESA) ha tornat la vista a el continent asiàtic per analitzar, amb ajuda d'una col·lecció d'imatges, l'evolució de la concentració de diòxid de nitrogen a l'atmosfera entre els mesos desembre i març. Les dades més recents captats gràcies a l'instrument Tropomi a bord de l'satèl·lit Sentinel-5P de el programa Copernicus ratifiquen l'evolució positiva en la qualitat de l'aire a les zones en concret en la qual es van aplicar mesures més contundents de contenció.

Comparativa de les concentracions de diòxid de nitrogen al desembre de 2019 i març de 2020 (ESA)

"A finals de gener es van tancar fàbriques i els carrers van quedar buides després del cessament de totes les activitats diàries per part de les autoritats per aturar la propagació de la malaltia", recorda l'ESA. "Això va provocar un espectacular descens en les emissions de diòxid de nitrogen, alliberades per centrals elèctriques, plantes industrials i vehicles, en totes les grans ciutats de el país entre mitjans de gener i febrer. Aquesta caiguda en les emissions va coincidir, a més, amb les celebracions de l'Any Nou Lunar, que solen suposar un descens similar de les emissions cada any ". El Servei de Vigilància de l'Atmosfera de Copèrnic (CAMS) va observar un descens de les partícules fines -un dels majors contaminants de l'aire- al febrer de 2020, en comparació amb els tres anys anteriors