Departament de Geografia > Quatre mapes per entendre la pitjor plaga de llagostes de desert en 50 anys

Departament de Geografia

Quatre mapes per entendre la pitjor plaga de llagostes de desert en 50 anys

12 països afectats, 30 milions de persones amenaçades per la fam i altres tants milions d'hectàrees de cultius devastades per núvols d'insectes que, en alguns casos, arriben a sumar 150 milions d'exemplars per quilòmetre quadrat. I s'ha de recordar que un eixam de 150 milions de llagostes devora cada dia la mateixa quantitat d'aliments vegetals que una ciutat de 35.000 habitants, calculen els experts.

La situació segueix sent extremadament alarmant a Kenya, Etiòpia i Somàlia, on les infestacions generalitzades de la llagosta de desert i una nova generació de reproducció amenacen la seguretat alimentària i els mitjans de vida a la regió. La situació és menys preocupant a Uganda i Tanzània.

El director general de la FAO, Qu Dongyu, va recordar el passat 30 de gener que l'actual plaga de la llagosta de desert amenaça de provocar una crisi humanitària a la Banya d'Àfrica i va demanar finançament urgent per fer front a aquesta situació, per tal de protegir els mitjans de subsistència i la seguretat alimentària.

El brot de llagosta és el pitjor que ha afectat Etiòpia i Somàlia en 25 anys i la major infestació que ha patit Kenya en els últims 70 anys. Djibouti i Eritrea es veuen també afectades.

La FAO ha mobilitzat ja 15,4 milions de dòlars dels 76 milions sol·licitats pels cinc països, però espera que les necessitats augmentin, enmig de la inquietud que el brot s'estengui a altres països, en particular Sudan d'al Sud i Uganda .

Qu Dongyu va participar el 30 de gener en una reunió informativa informal amb els representants dels estats membres de la FAO a la seu de l'organisme de l'ONU a Roma. El director general ha explicat que s'han mobilitzat personal i recursos per fer front a l'agreujament de l'brot, i que s'està treballant en estreta col·laboració amb els governs i els associats en una regió en la qual la seguretat alimentària és ja de per si molt fràgil.

"Resulta crucial actuar en el moment i el lloc adequats. Espero que puguem treballar dur dia i nit perquè la població no perdi els seus cultius ", va dir el director general d'aquesta entitat de l'ONU.

Situació de les llagostes al desert. Font: La Vanguardia

Presència de llagostes de l'desert a Àfrica i Àsia