Departament de Geografia > El temporal Glòria deixa un dany mediambiental que trigarà dècades a revertir-se

Departament de Geografia

El rastre de destrucció del temporal Gloria a la costa catalana és encara ben visible a les platges gairebé un mes després del temporal. La factura material de les destrosses és milionària –l'Estat ja ha compromès 19,5 milions per pal·liar els danys a Catalunya, les Balears i el País Valencià–, però les conseqüències no només queden aquí, també ha comportat un dany mediambiental.

Les primeres immersions de científics al litoral català fa una setmana van constatar la pèrdua d'importants extensions de posidònia al fons marí, i les prospeccions que han seguit els últims dies confirmen la devastació dels boscos marins, fruit del gran onatge viscut. A Mataró, on es conservava una important praderia de posidònia, el Gloria ha causat la pitjor regressió des que es va començar a estudiar aquesta planta endèmica ara fa 23 anys, segons han constatat els equips de la Societat de Pesca i Activitats Subaquàtiques (SPAS), l'Escola del Mar de Badalona i el Centre d'Estudis Avançats de Blanes.

la investigadora del CSIC Teresa Alcoverro, sosté que encara és d'hora per quantificar el que s'ha perdut, però recorda que la llevantada del 2008 –qualificada llavors com "la tempesta del segle" per alguns experts– va ser de menys intensitat que el Gloria i va devastar el 20% de la posidònia de les capes més superficials del fons marí. "Ara parlem d'unes pèrdues de posidònia molt greus que afecten també profunditats de més de 20 metres, el límit on es poden trobar aquestes praderies".

El Gloria va danyar les praderies submarines arrencant-ne trossos i arrossegant-los amb l'onatge fins a les platges. Aquest va ser un senyal d'alerta per als científics, però el mal no acaba aquí: una part ha quedat enterrada per la sorra i abocada també a la desaparició: "Hem comprovat que amb més de sis centímetres de sorra, i malgrat que encara puguin veure's les fulles, la posidònia no sobreviu", constata la científica del CSIC. En altres zones afectades ha passat justament el contrari: el temporal s'ha endut la sorra i ha deixat massa desenterrada la planta, de manera que avui és molt més vulnerable.