Departament de Ciències Ambientals > Els hidròfits invasors a les comarques de Girona

Departament de Ciències Ambientals

Les espècies invasores, són una de les problemàtiques ambientals més importants de l’actualitat. En el cas dels rius, els hidròfits invasors són molt prolífics i difícils de controlar, ja que la pròpia dinàmica fluvial, acostuma facilitar la dispersió d’aquestes especies, essent molt difícil de gestionar. En el cas de la conca del Ter destaquen tres casos concrets pel seu grau d’expansió, taxons provinents del continent americà totalment establerts, amb poblament estables, i amb caràcter invasor. El primer cas és el de Lemna minuta, una llentia d’aigua exòtica, que segons els últims estudis semblaria haver desplaçat la llentia petita autòctona del territori català (L. minor). El segons cas és el d’Azolla filiculoides, una petita falguera aquàtica, que si ve enguany no ha format grans catifes, en anys favorables pot assolir grans cobertures. Per últim, el cas de Ludwigia peploides, present a l’Onyar i el Ter, amb un gran potencial invasor al sud d’Europa. L’anàlisi d’aquests tres casos, permet obrir una reflexió sobre la gestió i control de les plantes aquàtiques invasores, i definir recomanacions d’actuació.

La rapida actuació en el control i eliminació de nous hidròfits invasors seria l’acció més eficaç per tal de poder evitar casos com els descrits, ja que la prevenció i actuació en etapes inicials de la invasió, és la millor manera de gestionar aquesta problemàtica.

Web amb més informació:

Bou J. & Vilar L. 2018. Els hidròfits invasors del Ter. Jornades del Ter - Consorci del Ter. Presentació.

Vilar L., Bou Manobens J., Gesti J. & J. Font. 2018. Notes sobre plantes al·lòctones al NE de Catalunya, amb especial atenció a males herbes dels arrossars. Butlletí de la Institució Catalana d’Història Natural 82: 5-7. ISSN online: 2013-3987. ISSN print edition: 1133-6889.