Càtedres de la UdG > L’Observatori d’Ètica en Intel·ligència Artificial de Catalunya, en marxa

Observatori d'Ètica en Intel·ligència Artificial

L’Observatori d’Ètica en Intel·ligència Artificial de Catalunya, en marxa

El nou organisme ha començat a caminar després de la primera reunió del Consell Assessor, el qual farà recomanacions per avançar en una intel·ligència artificial ètica i social.

La primera reunió del Consell Assessor de l’Observatori d’Ètica en Intel·ligència Artificial de Catalunya (OEIAC) s’ha celebrat aquest dimarts, 1 de desembre, amb la participació del director general d’Innovació i Economia Digital del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública de la Generalitat de Catalunya, Daniel Marco, i del rector de la Universitat de Girona (UdG), Quim Salvi.

En la reunió del Consell Assessor de l’OEIAC s’ha realitzat un primer diagnòstic compartit i plenament transversal sobre les conseqüències ètiques, socials i legals així com dels riscos i oportunitats que representa la implantació de la Intel·ligència Artificial en la vida diària de les persones a Catalunya.

Tal com ha subratllat en la presentació el director general d’Innovació i Economia Digital, Daniel Marco, el Consell Assessor de l’OEIAC “és una peça nuclear i fonamental, constituïda per un grup de persones divers i multidisciplinari que aporta una visió estratègica independent. La seva experiència i coneixement dins el context català i internacional permeten a l’OEIAC una comprensió fonamental de les necessitats, oportunitats i responsabilitats que representa la instauració, cada vegada més generalitzada, de la IA”.

Per la seva part, en la mateixa presentació, el rector de la Universitat de Girona, Quim Salvi, ha indicat que el Consell Assessor “esdevindrà un excel·lent fòrum de debat i reflexió des de diferents àmbits de la IA (acadèmic, tecnològic, humanístic, legal, econòmic, social, etc.), i un element clau per tal que l’OEIAC esdevingui una peça important dins l’ecosistema català i sigui reconegut internacionalment per la seva activitat”.

Una de les principals funcions del Consell Assessor de l’OEIAC és la de formular recomanacions per avançar en una intel·ligència artificial ètica i social, tenint en compte la diversitat d’actors que conformen la societat catalana. Com ha afegit el director de l’OEIAC, Albert Sabater, “el Consell Assessor ens permet conèixer molt millor les preocupacions generals i específiques al voltant de la IA en el nostre context més proper, un aspecte clau a l’hora d’abordar principis ètics i conseqüències socials derivades del desenvolupament i implantació de la IA”.

Els membres del Consell Assessor de l’Observatori d’Ètica en Intel·ligència Artificial de Catalunya són (en ordre alfabètic).

• Artur Serra, Fundació i2CAT
• Carina Lopes, Digital Future Society, Mobile World Capital Barcelona
• Carme Torras, Institut de Robòtica i Informàtica Industrial, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Universitat Politècnica de Catalunya
• David Pereira, Everis Europe