Càtedres de la UdG > Finalitzat el III Seminari d'Educació i Olimpisme

Càtedra d'Esport i Educació Física - Centre d'Estudis Olímpics de la Universitat de Girona

Finalitzat el III Seminari d'Educació i Olimpisme

Finalitzat el III Seminari d’Educació i Olimpisme: Jocs Olímpics i impacte social organitzat pel Centre d’Estudis Olímpics Universitat de Girona, una edició marcada per la COVID-19, amb èxit del format semipresencial.

El passat dissabte 3 d’ocubre esportistes olímpics com Esther Guerrero, Mario Mola, Jesús Ángel Garcia Bragado i experts en l’àmbit de l’olimpisme van tractar la temàtica de “Jocs Olímpics i impacte social”.

En una edició marcada per la pandèmia de la COVID-19, el III Seminari d’Educació i Olimpisme es va realitzar el passat dissabte 3 d’octubre a la Sala de socis del Club Natació Banyoles i, com a novetat d’aquest any, en directe a través del canal de Youtube de la Càtedra d’Esport i Educació Física amb l’objectiu d’aprofundir en l’impacte dels Jocs Olímpics en la societat i en la transformació del territori.

La jornada va superar el centenar d’inscrits si bé fa difícil determinar-ne la participació perquè enguany es va apostar per un format semi-presencial per adaptar-se al context de pandèmia. Així, l’aforament presencial a la sala de socis del Club Natació Banyoles era de 25 persones però moltes més han pogut seguir les ponències per streaming des d’arreu del món. Un format que els organitzadors es plantegen mantenir de cara al futur.

Durant la jornada es va mirar enrere en el temps, contextualitzant històricament passades edicions dels Jocs Olímpics per tal de desvetllar quina ha estat la seva influència en la societat del moment i l’herència que han deixat. Es va posar especial atenció en els JJOO de Barcelona’92, en l’impacte que van tenir en tots els àmbits de la societat catalana, i sobretot a Banyoles, subseu dels JJOO’92 en la modalitat de rem.

La primera conferència de les jornades va anar a càrrec de Conrad Vilanou, Catedràtic del departament de Teoria i Història de l’Educació de la Universitat de Barcelona. La xerrada va fer un repàs històric exhaustiu a l’evolució i l’herència dels Jocs Olímpics moderns.  Tot seguit va intervenir el president del Comitè Olímpic Espanyol, Alejandro Blanco, que va parlar sobre l’impacte de la Covid-19 en els JJOO que s’havien de celebrar a Tòquio aquest darrer estiu. En acabar, Joan Solana, escriptor i polític català, professor de literatura, alcalde de Banyoles de 1991 a 1999 i director dels programes olímpics de Banyoles, va parlar des de la seva privilegiada experiència del procés de transformació de la ciutat de Banyoles arrel dels JJOO de Barcelona’ 92.

La jornada es va completar amb la taula rodona La vida més enllà de l’esport, en la que van participar destacats esportistes com l’exremer i medalla de plata a Los Angeles’84 Fernando Climent, l’atleta olímpica i campiona d’Espanya Esther Guerrero i el seu entrenador Joan Lleonart; els triatletes guanyadors de diferents campionats d’Espanya i del Món Carolina Routier i Mario Mola; i l’atleta amb més participacions en Jocs Olímpics, en set ocasions, Jesús Ángel Garía Bragado.

El Seminari va aconseguir el seu principal objectiu, que era discutir i aprofundir sobre l’impacte social i polític dels Jocs Olímpics al llarg de la història moderna amb mestres, professors d'Educació Física, entrenadors i tècnics esportius així com amb altres persones que van seguir la jornada formativa, recolzada principalment per l’Ajuntament de Banyoles, la Diputació de Girona, el Consell Social UdG i la Universitat de Girona.

Podeu trobar totes les conferències al canal de Youtube de la CEEF-CEO UdG: