Campus de la Salut > Un equip científic de la UdG dissenya una proteïna que podria ser útil com a fàrmac antitumoral

Campus Salut

Investigadors del grup de recerca en Enginyeria de Proteïnes han modificat una ribonucleasa i n’han obtingut una variant més resistent que l’original.

Les ribonucleases són unes proteïnes que podrien utilitzar-se en la teràpia contra el càncer. Una estratègia per fer-ho és modificar-les per a que es dirigeixin al nucli de les cèl·lules. Aquestes variants són molt tòxiques per a les cèl·lules tumorals –més que per a les cèl·lules sanes– i en provoquen la seva mort. Tot i això, en l’actualitat, l’ús d’aquestes proteïnes com a fàrmacs terapèutics no és possible ja que són poc estables i, per tant, el cos del pacient les elimina amb massa facilitat.

El grup de recerca en Enginyeria de Proteïnes del Departament de Biologia de la Universitat de Girona (UdG) ha modificat el gen que codifica una d’aquestes proteïnes, una variant de la ribonucleasa humana coneguda amb el nom de NLSPE5, per tal que sigui més estable.

Mitjançant les modificacions introduïdes a la proteïna s’ha aconseguit obtenir una variant, denominada NLSPE5Cys3, que és molt més estable i manté la seva capacitat d’eliminar selectivament les cèl·lules tumorals. Aquesta característica s’ha validat en assajos in vitro utilitzant línies cel·lulars de càncer d'ovari i de càncer de pulmó que s’han fet créixer al laboratori. A més a més, la NLPE5Cys3 és més resistent i és més difícil que el pacient l’elimini en comparació amb la proteïna inicial. Això permet als investigadors pensar que aquesta variant podria romandre més temps en el cos dels pacients un cop administrada.

La recerca conclou que aquesta proteïna és una candidata interessant per ser analitzada com a fàrmac antitumoral i, properament, es preveu realitzar estudis en models animals per demostrar aquesta hipòtesi. Els resultats de la investigació realitzada per D. Roura, J. Castro, A. Romero, M. Ribó, M. Vilanova i A. Benito s'han publicat a l'article científic “Construction of Highly Stable Cytotoxic Nuclear-Directed Ribonucleases”, disponible a la revista Molecules.