Campus Patrimoni > Un projecte sobre la capacitat de càrrega de l’ús recreatiu de rius i rieres rep el Premi Guilleries

Campus Patrimoni Cultural i Natural

Un projecte sobre la capacitat de càrrega de l’ús recreatiu de rius i rieres ha estat el guanyador de la 2a convocatòria del Premi de Recerca Guilleries que atorga la Càtedra interuniversitària de l’Aigua, Natura i Benestar.

Un projecte sobre la capacitat de càrrega de l’ús recreatiu de rius i rieres ha estat el guanyador de la 2a convocatòria del Premi de Recerca Guilleries, que atorga la Càtedra interuniversitària de l’Aigua, Natura i Benestar. Impulsada per l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i la Universitat de Girona (UdG), la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar, amb la col·laboració del Consorci de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona, convoca aquests guardons des del 2019, amb l’objectiu de promoure la recerca del patrimoni natural de les Guilleries en les temàtiques d’aigua, territori i biodiversitat.

El projecte el desenvoluparà un grup d’investigadors vinculats a l’Institut Català de Recerca de l’Aigua que seran dirigits per Vicenç Acuña Salazar, doctor en Biologia especialitzat en sistemes fluvials contemporanis i serveis ecosistèmics. A ell se sumen Josep Pueyo Ros, doctor en Geografia Humana, i Mira Petrovic, doctora en Ciències Químiques.

El treball se centrarà a entendre els factors principals que expliquen l’activitat recreativa a rius i rieres a les Guilleries, caracteritzar l’impacte d’aquesta activitat en la qualitat de l’aigua i la biodiversitat fluvial i desenvolupar un mètode per a determinar-ne la capacitat de càrrega. Per desenvolupar-lo, els investigadors es fixaran en informació provinent de Twitter per caracteritzar l’activitat recreativa, les concentracions de contaminants seleccionats a l’aigua i la biodiversitat bacteriana per mitjà de seqüenciació genètica.

La segona convocatòria del premi es va tancar amb un total de set candidatures presentades, de temàtiques ben diferenciades, que van des de la presència de plàstics en rius i rieres fins a l’estudi de subproductes de desinfecció en aigües superficials. El jurat fa una valoració molt bona dels projectes presentats i els qualifica a tots de “tenir un nivell científic molt destacat”.

Potenciar la recerca en aigua, territori i biodiversitat
La recerca que vol incentivar el premi es centra en tres línies de treball diferenciades: l’aigua, el territori i la biodiversitat. Els investigadors guardonats rebran una dotació de 5.000 euros per desenvolupar el seu treball –la meitat, a l’avançada– i tindran un període màxim d’un any per dur-lo a terme. Finalment, el treball s’editarà en el marc d’una col·lecció de publicacions d’aquesta càtedra.

La Càtedra convoca cada any dos tipus de premis: els Ajuts per a treballs de recerca d’estudiants de batxillerat i el Premi de Recerca Guilleries. La primera edició del Premi de Recerca Guilleries es va atorgar a un estudi sobre la distribució i l’abundància d’espècies de carnívors de les Guilleries. Amb aquest  altre premi de 2020, la Càtedra fa un pas per aprofundir en la recerca en profunditat en aquest territori i més enllà. Aquesta iniciativa també servirà per potenciar la voluntat de la Càtedra de l’Aigua, natura i Biodiversitat, d’acompanyar el desenvolupament d’un model de gestió territorial sostenible en el marc d’aquest espai natural.