Campus Patrimoni > Investigadors alerten que les espècies introduïdes han augmentat un 30 % en aigües continentals

Campus Patrimoni Cultural i Natural

Han actualitzat la llista d’espècies establertes al medi ambient, introduïdes de manera intencionada, il·legal o per accident. Han detectat 27 espècies noves però han observat un estancament o disminució en les taxes des del punt de vista global.

Investigadors del Grup de Recerca en Ecologia Aquàtica Continental (GRECO) de la Universitat de Girona (UdG) han actualitzat la llista d’espècies animals introduïdes i establertes a les aigües continentals de la península Ibèrica. L’estudi considera totes les aigües continentals, incloent-hi les aigües dolces, salabroses i estuarianes. En total, s’han identificat 125 espècies establertes, és a dir, que ja tenen poblacions reproductores. Vint-i-quatre espècies més tenen un estatus incert, és a dir, encara no està clar si ja estan establertes o si són autòctones. D’aquestes 125 espècies, 27 no havien estat recollides a les revisions anteriors, la qual cosa representa un augment del 30 %.

L’investigador postdoctoral Rafael Muñoz Mas i el catedràtic d’Ecologia Emili García-Berthou, tots dos membres de l’Institut d’Ecologia Aquàtica de la UdG, són els autors de l’estudi que s’ha publicat recentment a la prestigiosa revista Science of Total Environment. Els científics també han analitzat diferents característiques de les espècies introduïdes –origen, grup taxonòmic, vector d’introducció i hàbitat colonitzat– així com diferències temporals en les taxes d’introducció. El resultats indiquen que hi ha marcades relacions entre aquests trets i, per tant, la gestió ambiental de cada grup taxonòmic hauria de ser molt diferent.

Vies d’arribada

Habitualment, peixos i decàpodes han estat alliberats al medi, primer per l’administració i, actualment, de manera il·legal o per escapaments accidentals. La resta d’invertebrats han estat majoritàriament introduïts a través de les aigües de llast –usades en navegació per procurar estabilitat als vaixells– o per contaminació en traslladar altres animals d’interès comercial.

No obstant això, els investigadors han observat que les taxes d’introducció semblen estar estabilitzant-se o experimentant una disminució per al conjunt de la península, excepte en el cas de Galícia i Portugal. La zona oest de la península ha experimentat, històricament, un nombre menor d’introduccions. Però els darrers anys el retard en l’arribada d’aquestes espècies a aquestes dues regions s’està esvaint perquè els ritmes d’expansió de les espècies són cada vegada més ràpids.

Gestió ambiental

L’actualització de la llista d’espècies animals introduïdes hauria de facilitar la gestió ambiental, per exemple, prevenint introduccions a noves zones o afavorint la detecció i erradicació primerenca d’aquestes espècies. Moltes d’aquestes espècies estan incloses al Catálogo nacional de especies invasoras o a la Llista d’espècies introduïdes invasores de preocupació comunitària, de manera que la seva tinença, transport i comerç estan actualment prohibits.

Algunes de les espècies invasores que han arribat els darrers anys són el cargol poma (Pomacea maculata), espècie sud-americana que des del 2009 ha envaït part del delta i el tram baix del riu Ebre i té el risc de colonitzar moltes altres zones d’Europa i el mosquit tigre (Aedes albopictus), d’origen asiàtic i potencial vector de malalties, que s’ha instal·lat sobretot a la zona mediterrània des que va arribar el 2004. També han arribat la nàiada asiàtica (Sinanodonta woodiana), que està en expansió i que a Catalunya amenaça els mol·luscs natius des de 2006, i el peix Leuciscus aspius, de la família dels ciprínids, detectat per primer cop a l’embassament de Boadella només fa dos anys.

Aquesta investigació ha rebut el suport econòmic del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats (projectes CGL2016-80820-R i ODYSSEUS, BiodivERsA3-2015-26, PCIN-2016-168) i de la Generalitat de Catalunya (ref. 548 SGR 2017). A més, Rafael Muñoz Mas té un contracte postdoctoral “Juan de la Cierva” del Ministeri de Ciència (ref. FJCI-2016-30829).

Article

Muñoz-Mas R. & García-Berthou E. 2020. Alien animal introductions in Iberian inland waters: An update and analysis. Science of Total Environment 703: 134505. https://authors.elsevier.com/a/1a3YKB8cckUz1