Campus Comunicació > La premsa gironina

Campus Comunicació Cultural i Corporativa

La història de la premsa local i comarcal és un dels grans fets diferencials de Catalunya. I les comarques gironines en són l’exponent més prolífic. Un estudi del Campus de Comunicació Cultural de la UdG quantifica en més de 500 les publicacions que hi ha hagut a la ciutat de Girona durant més de dos segles, ja que el primer periòdic apareix a finals del s. XVIII.

Hi ha moltes publicacions testimonials que aviat van fer el cant del cigne, però altres han marcat petja als Països Catalans, com ara la revista Presència o aquest mateix diari, que des de Girona ha esdevingut un mitjà nacional. Alguns periòdics van estar lligats a famílies il·lustres com L’Autonomista, dels Rahola, i el Diari de Girona, dels Masó. En el treball també s’incideix en el naixement de la ràdio, de la Televisió de Girona o de l’Agència Catalana de Notícies, que es crea a Girona impulsada pel periodista i president a l’exili Carles Puigdemont.

La història de la ciutat de Girona a través dels seus mitjans de comunicació és el nom del projecte que ha treballat un grup d’estudiants del grau de comunicació cultural de la UdG, amb un equip de professors coordinat per Lluís Costa, investigador de la història de la premsa gironina. El projecte, que es va presentar al Col·legi de Periodistes, inclou vuit propostes d’itineraris amb dades de les publicacions, indrets on s’editaven, arguments històrics, biografies de personatges, entrevistes a historiadors i periodistes, mapes d’ubicació, audiovisuals, etc.

Es pot accedir a l’itinerari virtualment: https://sites.google.com/view/itinerari-girona/ i s’aprecia la gran feinada que hi ha darrere en la localització d’indrets, publicacions i persones que ho van impulsar. Com s’indica en la construcció de l’itinerari, que també es vol fer amb visites guiades, els mitjans de comunicació formen part del patrimoni cultural del país, tot i que internet ha ajudat a democratitzar la informació, però també ha facilitat una major manipulació de la veritat i la creació de notícies falses. Mai com ara els periodistes havíem disposat de tantes eines per millorar la nostra feina i interactuar amb els lectors. Hi ha galeries fotogràfiques, enllaços per contextualitzar, gràfics interactius, vídeos i diferents recursos per explicar l’actualitat. Insistim-hi una vegada més: no hi ha millor vacuna contra la manipulació i el populisme que uns mitjans de comunicació dignes, i en la nostra història en tenim uns quants.

Ventura, J. (15 de maig de 2019). La premsa gironina. El Punt Avui. Recuperat de: http://www.elpuntavui.cat/opinio/article/8-articles/1599176-la-premsa-gironi