Escola de competències

Desenvolupa la teva intel·ligència verbal i no verbal

Al llarg d'anys has estudiat gramàtica de diferents llengües i has après a fer anàlisi sintàctica d'oracions complexes. Ara bé, has après a comunicar-te amb eficàcia?

Durant molts anys, has estudiat matèries que et semblen molt útils i d'altres que penses que no et serviran mai per a res. Algunes t’han apassionat i altres les recordes com una tortura. En quina mesura, va influir en la teva percepció i interès en aquestes matèries, la forma en que es comunicava el professor a l'aula?

Pots realitzar una presentació de les teves idees o projectes de forma impactant? Coneixes la manera de persuadir i captivar a l’audiència? Saps com evitar que els nervis et juguin una mala passada durant una presentació en públic? Domines el teu llenguatge corporal per connectar amb les persones i seduir-les?

Si la resposta és no, et recomanem que comencis a entrenar les teves habilitats. Perquè els títols, els màsters, els coneixements tècnics han d'anar acompanyats d'una bona imatge professional. És a dir, t'has de saber vendre, has d'inspirar confiança, has de demostrar aptitud no només en el teu camp sinó també en les relacions amb l'equip, clients, públic i tota mena d'interlocutors.

I una de les situacions de més compromís per a la teva imatge professional és una presentació. I això no vol dir donar tota la importància al powerpoint, sinó just al contrari: cal que siguis el protagonista. Per aconseguir-ho cal que tinguis en compte les claus de l'èxit de la comunicació, que són:

Coneixements

Segur que en tens molts però també has de ser hàbil triant els que vols transmetre. És important que trobis l'equilibri entre allò que a tu t'interessa transmetre i allò que pot interessar a l'altre. Saber molt d'una cosa, no et fa ni més convincent ni més interessant.

Actitud

Cal que sigui segura, optimista, oberta. El públic percebrà de seguida si tens por, si estàs segur del que dius o, pel contrari, defenses amb passió el teu projecte i les teves idees. Una bona actitud fa que la teva comunicació sigui molt més convincent.

Planificació

Els mediterranis ens pensem que tenim la gran virtut de saber improvisar. I aquest és el nostre gran defecte. La comunicació formal s'ha de preparar, dissenyar, planificar segons uns objectius que cal definir amb molta cura. Per fer-ho cal conèixer les tècniques més adequades. I és imprescindible l'assaig.

Habilitats

Sens dubte, si no tens habilitats personals de comunicació serà difícil caure bé i inspirar confiança. La llista de destreses que ens fan persones més influents i millors oradors és infinita. Te'n dic algunes de molt importants: aprofitar els recursos de la teva veu, gestionar el teu aspecte, tenir sentit de l'humor, dominar l'idioma i explicar-te clarament o la capacitat per relacionar-te amb el teu públic.

En tota presentació oral intervenen molts factors, verbals i no verbals. Entre els verbals hi ha la capacitat per fer frases clares i concretes, per utilitzar el vocabulari adequat i per aplicar recursos retòrics que facin més didàctica, persuasiva i amena la intervenció.

Pel que fa a l'aspecte no verbal de la comunicació: tot compta, per insignificant que sembli: el to de veu, la gesticulació, la manera de seure o d’estar dret, el contacte visual, els teus moviments en l'espai, la gesticulació, el ritme, les pauses que facis durant el discurs... En definitiva, tot allò que conforma el teu talent no verbal.

És obvi que tens unes eines per comunicar-te, que les fas servir cada dia. Però potser en pots treure més partit, utilitzar-les de manera estratègica i planificar les teves intervencions. I, un cop en escena, actuar amb perícia i amb una aparença segura i natural. Tot això es pot entrenar per tal d’aconseguir els objectius que t’hagis marcat: presentar un projecte final amb seguretat, convèncer uns inversors, motivar un equip, impartir una bona formació o fer una entrevista de feina brillant.

Som Verbal No Verbal, una empresa de formació en habilitats de comunicació, i el 19 de desembre, fem dues conferències a la Universitat de Girona a càrrec de Teresa Baró, la nostra directora i experta en comunicació personal. És conferenciant, escriptora, formadora i ha entrenat en l’art de parlar en públic a milers de professionals dels més variats sectors.

Diuen que “qui comunica bé acaba triomfant”. Qui sap persuadir, qui sap explicar de forma clara i entenedora les seves idees i qui transmet confiança amb les seves paraules i gestos acaba aconseguint els seus objectius.

Fixa’t, per exemple, en Steve Jobs, el fundador d’Apple: la quantitat d’idees que li passaven pel cap i la capacitat que tenia de convèncer a tanta gent (enginyers, comercials, clients, inversors) que aquells projectes, aparentment esbojarrats, eren possibles. O en Pep Guardiola, un molt bon jugador de futbol i encara més, un gran entrenador gràcies a les seves virtuts comunicatives que li permeten motivar a cada jugador i fer-lo sentir membre d’un equip guanyador. Evidentment, tots dos han demostrat tenir una gran habilitat comunicativa. I, és que un bon professional, apart de ser expert en el seu tema, també ha de ser un bon comunicador.