Orientació professional

Repte 6: La part lògica del CANVAS

Fins ara ens hem centrat a treballar la part més emocional del CANVAS: la proposta de valor, el segment de mercat, la relació amb el client, el canal de distribució i la generació d’ingressos.

Ara ens endinsarem en la part més racional o lògica del CANVAS. Analitzarem quins són els nostres socis claus, les activitats clau i els recursos clau del nostre model de negoci. Per poder-ho fer, haurem de fer una reflexió important, perquè cal conèixer molt bé la nostra idea de negoci per poder-los reconèixer.

Acceptes el repte? Doncs comencem!

Els socis clau. Qui són?

Els socis clau són persones o organitzacions externes al negoci. Són els aliats que necessitem per construir la proposta de valor, captar els clients, i poder-la entregar. Són les activitats que s’externalitzen, se subcontracten o s’adquireixen fora de l’empresa.

Un exemple molt clar de soci clau són els nostres proveïdors. Sense ells, no podem fer que la nostra empresa funcioni, ja que són els que ens fan arribar els components o les matèries primeres que necessitem.

També ho són, els assessors, personal de vendes, empresa de logística, empreses facilitadores de sistemes de pagament, etc. I no us oblideu de l’empresa que us fa la web, aquests també són uns socis clau. Són molt importants, perquè donen tràfic al nostre negoci.

Activitats clau

Són les activitats necessàries i bàsiques per crear la proposta de valor i poder-la oferir. Són les activitats fonamentals, és a dir, aquelles activitats que si deixo de fer, el model de negoci deixa de funcionar. Posem un exemple, si la meva proposta de valor és un hotel, la neteja, el servei de bugaderia, les campanyes de màrqueting, etc. són imprescindibles per tal que el model de negoci pugui funcionar.

Si la meva intenció és fer una App, un exemple d’activitat clau és desenvolupar-la i mantenir-la.

Normalment, es poden diferenciar les següents categories:

1. Producció, en el cas que produïm un bé,

2. Departament comercial (com ens donem a conèixer, com ens relacionem)

3. Departament d’administració (facturació, etc.).

4. Departament de màrqueting i comunicació.

Recursos claus

Són els actius necessaris per poder oferir i proporcionar la proposta de valor.

En tots els casos, necessitaràs:

1. Recursos financers o econòmics, és a dir, els diners: Inicialment, els podem demanar als amics, familiars, fer un préstec al banc, etc. Recordeu però que també hi ha plataformes de crowfunding i altres formes d’aconseguir finançament.

2. Recursos físics o materials, que poden ser màquines, vehicles, línies de producció, matèria primera, magatzem, entre altres.

3. Recursos intel·lectuals o immaterials,

4. Recursos humans, les persones

5. Recursos tecnològics, equipaments informàtics, software, etc.

6. Una seu per la nostra empresa, oficina, despatx, etc. Encara que sigui en el teu domicili particular.

Definir bé aquest bloc és molt important per poder quantificar si el nostre negoci és viable. Recorda que els costos sempre han de ser menors que els ingressos, si no, no podem mantenir l’empresa.

Per tant, en aquest repte et demanem que facis una llista amb quins són els teus socis clau, les activitats clau i els recursos clau.

Per poder entendre millor, el que t’hem explicat, et convido a que vegis el CANVAS de models de negoci exitosos basats en metodologia lean-startup com poden ser els de Dropbox o Spotify.

VÍDEO

La setmana que ve, llançarem el 7è i darrer repte. Un cop l’hagis finalitzat, ja hauràs acabat el CANVAS del teu model de negoci.