Universitat de Girona

La Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme ret un homenatge a l’ànima d’El Bulli, Juli Soler

L’acte en la memòria del cap de sala del reconegut restaurant ha inclòs un debat sobre com l’Empordà pot inspirar-se en la Borgonya.

Juli Soler (1949 - 2015) va formar part de l'avantguarda i de la modernitat i va impulsar una potent revolució culinària. Per això, quatre anys després de la seva desaparició, l’Auditori Josep Irla, seu de la Generalitat de Catalunya a Girona, s’ha emplenat aquest 9 de juliol per recordar el cap de sala d’El Bulli de Roses, mà dreta de Ferran Adrià i la persona considerada l’ànima del reconegut restaurant. La sala ha congregat un nombrós públic, amb personalitats destacades del món de la gastronomia i la viticultura que han fet evident la importància de la figura de Juli Soler.

La Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme Calonge i Sant Antoni – Universitat de Girona ha organitzat l’acte que ha inclòs un debat sobre com l’Empordà pot inspirar-se en la Borgonya. Hi ha participat Ferran Centelles (ElBullifoundation), Mounir Saouma (Domaine Lucien Le Moine à Beaune), Carlos Orta (Restaurant Villa Más), Laurent Brelin (Bistrôt La Dilettante à Beaune), Delfí Sanahuja (Caves Castell de Perelada) i Josep Roca (El Celler de Can Roca).

El delegat del govern, Pere Vila, ha destacat la importància de Juli Soler en el món de la gastronomia, la seva contribució a assentar les bases en què es treballa en l’actualitat i el seu paper com a fil conductor entre l'hostaleria i les escoles de formació. Per la seva part, l’alcalde de Calonge, Miquel Bell-lloch, ha constatat que –gràcies a Juli Soler– el món del vi constitueix un bé patrimoni cultural molt gran.

La directora de la Càtedra, Dolors Vidal, organitzadora de l’acte, ha aprofitat per exposar les activitats que desenvolupen a l’entorn de tres eixos: gastronomia, cultura i turisme, i ha agraït els organismes que hi col·laboren i que fan possible l’existència de la càtedra. El seu president honorífic, Josep Roca, ha afirmat que Juli Soler va ser un personatge amb nervi i que, en deixar-nos, es va començar a construir la llegenda entorn a la seva figura. “Amb ell hem tingut oportunitat d'aprendre i ens ha ofert l'oportunitat de crear concòrdia al voltant del vi, i a cor obert, recordem l'ànima del Bulli”, ha manifestat.

A més, Josep Roca ha conduit una conversa amb els experts citats sobre els vins de l'Empordà i com es poden inspirar en els de la Borgonya. A l’entorn de la taula, s’han desgranat vivències amb Juli Soler relacionades amb els vins d'aquesta zona. Entre tots, han compartit l’opinió que va ser una persona carismàtica, generosa i pacient, que aconseguia superar l'estrès que suposava treballar a El Bulli.

La vicerectora de Territori de la Universitat de Girona (UdG), Sílvia Llach, ha clos l'acte en nom de la institució amb una referència al paper de les càtedres al territori: “Les càtedres, que són la UdG més enllà de les seves parets, ens fan mirar a fora i ens ajuden a canviar a dins”.