Universitat de Girona

Ciència al carrer i una taula rodona en el Dia Mundial de l’Aigua

La UdG i l’Ajuntament de Girona van impulsar, el 22 de març, una jornada de tallers divulgatius per acostar la ciència al públic i una taula rodona amb experts per parlar de la contaminació per plàstics.

La plaça Hospital i la seu de la Generalitat a Girona van acollir els actes promoguts per la Universitat de Girona (UdG) i l’Ajuntament de Girona per commemorar el Dia Mundial de l’Aigua. La jornada va posar especial èmfasi al motiu proposat per l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) sobre la problemàtica derivada de l’ús i l’abús dels plàstics i la seva presència a l’aigua. Aquest eix central acompanyava el lema “Nobody left behind” de les Nacions Unides per conscienciar sobre la problemàtica d’abastament d’aigua potable a una part molt significativa de la població mundial.

La primera part de la jornada va consistir en un seguit de tallers de ciència relacionats amb l’aigua, conduïts per grups de recerca de la UdG i per associacions mediambientals de la ciutat. Així, es va poder descobrir per què les aigües tenen diferents gustos, per què i com es contamina l’aigua, com funciona una depuradora, o es va fer un taller de contes per als més menuts. Els tallers parlaven d’ecologia, de geologia, de química, o de microbiologia. Hi van participar els grups d'Enginyeria Química Ambiental (Lequia), Ecologia Aquàtica Continental (Greco), Centre de Geologia i Cartografia Ambiental (Geocamb), Química Analítica i Ambiental, Física Ambiental i el Grup d'Innovació Docent en Física (GID Física). També hi van col·laborar l'associació La Sorellona i la cooperativa La Copa.

Més tard, una vintena de persones van assistir a la taula rodona en la qual cinc científics es van asseure per discutir sobre les diverses problemàtiques derivades de la presència de plàstics en el medi aquàtic que portava per títol “Els plàstics, des de casa... al mar”. En la taula es va seguir el recorregut que segueixen els residus plàstics des que es generen fins que arriben als mars i oceans, i es van apuntar les principals problemàtiques i mecanismes per millorar-ne la gestió. Així, per exemple, es van donar xifres de la quantitat de plàstics que es produeixen i quants arriben al mar sense poder ser gestionats, es va parlar de la problemàtica global de la gestió d’aquest residu, que té una alta capacitat de ser transportat d’un lloc a l’altre pels corrents marins. Es va parlar del fet que la toxicitat d’aquest residu és qüestionable, i que els estudis més recents apunten que la seva toxicitat està associada a altres components adherits als plàstics i que són menys estables, etc. Va ser un debat que va permetre aclarir dubtes, trencar alguns mites sobre l’impacte d’aquest residu, i apuntar algunes propostes de gestió.

Els experts que van prendre part en la taula van ser els investigadors de l’Institut Català de Recerca de l'Aigua (ICRA) Wolfgang Gernjak i Anna Freixa, la investigadora de la Universitat de Barcelona (UB) Anna Sànchez i el tècnic de Medi Ambient de la Unitat de Compromís Social de la UdG, Pep Juandó. La geògrafa i professora del Departament de Geografia de la UdG i coordinadora del màster en Canvi ambiental: Anàlisi i gestió de la UdG, Margarida Castañer, va moderar la taula.