Universitat de Girona

Investigadores de la UdG preparen docents per formar joves en la detecció de riscos laborals

La Universitat de Girona promou la formació de joves en matèria de seguretat i salut ocupacional en el marc d’un projecte finançat per la Comissió Europea i desenvolupat al costat de socis d’Holanda, Portugal, Estònia i Turquia. El projecte s’està implantant en diferents centres d’educació secundària de la demarcació de Girona.

Promoure l’ensenyament i aprenentatge per la seguretat i la salut ocupacional a l’educació secundària és l’objectiu del projecte Mind Safety-Safety Matters, finançat per la Comissió Europea, i que ja és present en diferents punts de la geografia del continent. Diferents institucions europees, entre elles la Universitat de Girona (UdG), estan implementant la segona fase d’aquest projecte que, a través dels docents, motiva i prepara els joves per treballar en condicions segures i fer que, així, es redueixi l’elevada exposició actual a riscos laborals de tot tipus.

Per fer realitat aquest objectiu, el projecte facilita la integració dels continguts de seguretat i salut ocupacional en diferents matèries del currículum d’ESO i batxillerat a partir de la creació d’una comunitat de pràctica de docents, tècnics, investigadors i càrrecs públics relacionats amb aquesta matèria. El projecte compta amb un pressupost total de 395.774 euros.

“L’objectiu plantejat requereix d’un abordatge clarament interdisciplinari que queda reflectit a la composició del consorci”, afirma la investigadora principal del projecte i membre del Grup de Recerca Avançada sobre Dinàmica Empresarial i Impacte de les Noves Tecnologies a les Organitzacions de la UdG, Andrea Bikfalvi.

D’una banda, hi participen equips de recerca vinculats a universitats: Universitat de Girona, Universitat de Delft (Holanda) i Universitats d’Aveiro i de Minho (Portugal). D’altra banda, hi són presents dues entitats que es dediquen a la formació de joves a Estònia i Turquia. El projecte està coordinat per l’Autoridade para as Condições do Trabalho, un servei públic portuguès que té la missió de desenvolupar i promoure mesures per millorar les condicions de treball.

La composició de l’equip de la UdG és també interdisciplinària ja que hi participen les investigadores del Departament de Psicologia, Mònica González i Esperança Villar; del Departament d'Informàtica, Matemàtica Aplicada i Estadística (IMAE), Imma Boada; i del Departament d’Organització, Gestió Empresarial i Disseny de Producte, Gerusa Giménez i Andrea Bikfalvi. Les investigadores compten amb el suport i acompanyament de la cap de l’Oficina de Salut Laboral de la UdG, Núria Mancebo.

Una guia i una comunitat de pràctica
En la primera edició del projecte (2015-2018), Mind Safety-Safety Matters es va elaborar una guia per la formació de docents, una plataforma col·laborativa amb recursos didàctics a disposició dels docents i material multimèdia interactiu per sensibilitzar els joves sobre els riscos més habituals amb què es poden trobar en la seva vida quotidiana.

En aquest segona edició (2018-2021) “es vol fer un pas més enllà”, assegura la investigadora del grup de recerca Infància, Adolescència, Drets dels Infants i la seva Qualitat de Vida de la UdG, Mònica González. En aquest sentit, es crearan comunitats de pràctica com a eina clau per generar processos de co-responsabilització i co-creació d’estratègies i continguts per fer front a una problemàtica amb importants implicacions socials i laborals que estan afectant la salut i qualitat de vida de milions de joves a nivell europeu. “És necessari un abordatge altament preventiu”, conclou la investigadora.

Aquesta fase del projecte contempla també la creació d’un repositori de pràctiques i materials innovadors que contribueixin a “motivar, inspirar i ajudar la comunitat de docents que vulgui integrar continguts de seguretat i salut ocupacional en el seu centre, en la seva pràctica docent i més enllà”, afegeix Andrea Bikfalvi.

Més risc laboral entre els joves

Les persones entre 18 i 24 anys tenen més probabilitats de patir accidents laborals greus en comparació a la resta d’adults. Segons l’Agència Europea per la Seguretat i la Salut Laboral (https://osha.europa.eu/es/themes/young-workers), el jovent pot estar més exposat a condicions de treball deficients que poden comportar malalties en el mateix moment en què estan exercint la seva tasca professional com en el futur.

La mateixa agència afirma que les persones joves tenen menys experiència i, a vegades, una maduresa física i psicològica insuficient i això fa que no es prenguin seriosament els riscos als quals s’enfronten. Entre altres factors, aquesta franja de la població s’exposa a grans riscos quan els manca qualificació i formació, si desconeixen les obligacions del seu ocupador així com els seus propis drets, quan no senten seguretat per expressar un problema, o si els empresaris no reconeixen la protecció addicional que necessita el col·lectiu de treballadors més joves.