Universitat de Girona

Un projecte dona eines per garantir els drets de les persones LGTB en ciutats petites i mitjanes

La Universitat de Girona ha participat en aquest estudi que ha analitzat les dimensions de la LGTBfòbia en sis ciutats petites i mitjanes d’Europa, entre les quals hi ha Girona i Sabadell.

El projecte de recerca i acció DIVERCITY, en el que participa el Grup de Recerca en Ciències Socials Aplicades de la Universitat de Girona, ha presentat el resultats de la seva investigació sobre les violències i discriminacions contra les persones LGTB (lesbianes, gais, transgèneres i bisexuals) en sis ciutats europees. El projecte ha centrat el focus d’estudi en Sabadell i Girona (Catalunya), Charleroi (Bèlgica), Nottingham (Regne Unit), Tessalònica (Grècia) i Breslau (Polònia). Els resultats de l’estudi han permès l’elaboració d’un seguit de propostes i materials per garantir els drets de les persones LGTB en tots els àmbits socials. El projecte està coordinat per la Unitat de Recerca Social Europea (ESRU) del Departament d’Antropologia Social de la Universitat de Barcelona.

La decisió de centrar-se en aquestes ciutats es deu a que sovint només es parla dels esdeveniments a les grans ciutats i les de mitjana escala queden relegades a un segon terme. En aquests nuclis més petits, tot i l’existència de xarxes LGTB relacionals, afectives i polítiques, les estructures associatives i els agents locals sovint són més febles que a les grans ciutats. El protagonisme, per tant, dels nuclis més grans invisibilitza les problemàtiques de les ciutats petites i mitjanes evidenciant la necessitat d’implicació de tots els ens polítics per tal de combatre els delictes discriminatoris i fer propostes socials.

L’estudi mostra la necessitat de potenciar la formació sobre diversitat sexual i de gènere en tots els àmbits del govern i el serveis públics locals per tal de contrarestar els prejudicis, estereotips i actituds discriminatòries cap a les persones LGTB.

Els principals eixos d’actuació són l’educació, la sanitat i la seguretat pública; tres àmbits quotidians on la sensibilització dels professionals amb el col·lectiu es fa molt necessària. Per exemple, un dels problemes més comuns que s’ha plantejat arrel de l’estudi es dóna quan és necessari mostrar la documentació personal, com el DNI, i el gènere que hi figura sovint no correspon amb la identitat de gènere amb què s’identifiquen les persones trans.

En el camp de l’educació es manifesta una aposta necessària perquè els professionals disposin d’eines per treballar i difondre la diversitat d’orientacions sexuals i identitats de gènere per tal d’evitar i tractar els casos d’assetjament homòfob i transfòbic a les escoles.

Guies amb propostes

Els resultats de l’estudi han permès elaborar un seguit de propostes i materials per tal de garantir els drets de les persones LGTB i prevenir i combatre la LGTBfòbia. Per exemple, s’han elaborat dues guies de bones pràctiques: una enfocada als governs locals, ONG i professionals i una altra per a persones LGTB en ciutats petites i mitjanes.

Algunes de les propostes recollides en ambdues guies són un diccionari de mots sobre el col·lectiu LGTB, consells per a diferents àmbits professionals, un codi ètic o propostes per aplicar als municipis i a les xarxes socials per tal de prevenir i combatre la LGTBfòbia. Alguns exemples dels que recullen les guies són un consell dirigit als cossos de seguretat als quals se’ls demana preguntar a les persones trans que hagin estat víctimes de delictes si volen la presència d’una amistat o un familiar o bé, evitar la publicació de fotografies de “l’abans i el després” d’una persona trans en mitjans de comunicació, entre altres propostes.

Els investigadors de DIVERCITY han fet una recerca a partir d’entrevistes en profunditat, grups de discussió, intercanvis d’experiències i bones pràctiques entre les ciutats participants i una enquesta online, entre d’altres activitats. L’estudi etnogràfic s’ha basat en l’anàlisi de les experiències sobre la violència i la discriminació de les persones LGTB, així com del paper desenvolupat per les institucions, col·lectius i ONG a l’hora de combatre aquesta problemàtica social.

A més de la Universitat de Barcelona i la Universitat de Girona, també han participat en el projecte la Universitat de Middlesex (Regne Unit), la Universitat de Breslau (Polònia), la Universitat Lliure de Brussel·les (Bèlgica), el centre Family and Childcare (Grècia), la Municipalitat de Neapoli-Sykies (Grècia), els ajuntaments de Girona i Sabadell, i Transgender Europe (TGEU, entitat d’abast europeu).