Universitat de Girona

Premi Internacional de Meteorologia i Climatologia Eduard Fontserè pel grup de Física Ambiental

Membres del grup de recerca en Física Ambiental de la UdG han rebut el Premi Internacional de Meteorologia i Climatologia Eduard Fontserè 2019 de l’Associació Catalana de Meteorologia per l’article "Fewer clouds in the Mediterranean: consistency of observations and climate simulations”. El treball es va publicar l’any 2017 a la revista Scientific Reports.

L'Associació Catalana de Meteorologia (ACAM), entitat sense afany de lucre dedicada a la promoció i divulgació del coneixement de la meteorologia a la Mediterrània, ha donat a conèixer el treball guanyador del Premi Internacional de Meteorologia Eduard Fontserè 2019.
Aquest guardó té per objectiu promoure la recerca i el coneixement de la meteorologia i la climatologia de la Mediterrània, i s’atorga a aquell article publicat entre els anys 2015 i 2017 en revistes d’investigació de l’àmbit de les ciències atmosfèriques indexades en el SCI (Science Citation Index, Thomson Reuters) o SCOPUS, i que signifiqui una aportació rellevant en el coneixement de la meteorologia i la climatologia de la Mediterrània. Compta amb el patrocini i suport del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) i la Gerència de Serveis de Medi Ambient de l'Àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona.

El jurat ha decidit, per unanimitat, concedir el Premi Internacional de Meteorologia Eduard Fontserè 2019 al treball titulat Fewer clouds in the Mediterranean: consistency of observations and climate simulations (Menys núvols a la Mediterrània: consistència de les observacions i les simulacions climàtiques), publicat l’any 2017 a la prestigiosa revista Scientific Reports pels investigadors Aarón Enríquez-Alonso, Josep Calbó i Josep-Abel González, membres del grup de recerca en Física Ambiental de la Universitat de Girona (UdG), juntament amb els investigadors Arturo Sánchez-Lorenzo i Sergio M. Vicente-Serrano de l’Instituto Pirenaico de Ecología del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Saragossa), Martin Wild i Doris Folini de l’Institute for Atmospheric and Climate Sciences (Zuric, Suïssa) i Joel R. Norris de la Scripps Institution of Oceanography de la Universitat de Califòrnia (San Diego, EUA).

El jurat ha valorat molt positivament l’abast de l’estudi, tant des del punt de vista de l’aportació a nivell global en el coneixement de l’evolució de la nuvolositat pel seu impacte en el balanç radiatiu, com des de la perspectiva de la Mediterrània en tot el seu conjunt. És interessant la conclusió de la tendència al decreixement de la nuvolositat total en la regió Mediterrània, així com l’exercici d’intercomparació amb resultats obtinguts a partir de dades observacionals des de terra, dades de satèl·lit, bases de dades de reanàlisi i a partir de l’aplicació de models GCM.

També s’ha tingut en compte que la recerca tracta un aspecte molt rellevant en els estudis climatològics de la Mediterrània occidental: la cobertura nuvolosa, lligant les observacions amb les modelitzacions climàtiques. La importància d'aquest article rau en el fet que aborda temes polèmics i actuals a la literatura d’aquest camp de coneixement. No hi ha gaires estudis que tractin l’evolució de la nuvolositat durant els darrers decennis a una àrea relativament gran com la Mediterrània, i un dels motius pot ser la dificultat de disposar de sèries d’observacions llargues i de qualitat. La coincidència de resultats dóna robustesa a l’estudi, reforçant la hipòtesi que proposen els autors sobre la relació entre el moviment de la cèl·lula de Hadley i la disminució de la nuvolositat a la Mediterrània en els darrers 50 anys.
El jurat també ha fet notar la rellevància i la dificultat de publicar en una revista d'elevat factor d’impacte com és Scientific Reports.

Els autors van presentar el treball premiat durant les XXV Jornades de Meteorologia Eduard Fontserè, organitzades per l’ACAM, el passat 17 de novembre de 2019 a Barcelona.