Universitat de Girona

Francesc Montero (ILCC), Premi Crítica Serra d’Or de Recerca en Humanitats

Els guardons atorgats des de fa 51 anys per la revista Serra d’Or, editada per Publicacions de l’Abadia de Montserrat, són una distinció de molt prestigi i renom en l'àmbit cultural català.

El membre de l’Institut de Llengua i Cultura Catalanes (ILCC) de la Universitat de Girona (UdG) Francesc Montero ha estat guardonat amb el Premi Crítica Serra d'Or de Recerca en Humanitats. El veredicte s'ha fet públic aquest dimecres, 3 de maig de 2017, en l'acte de lliurament dels premis a l'Espai Endesa de Barcelona.

Francesc Montero i Aulet és doctor en Filologia Catalana i, actualment, és tècnic de recerca i gestor de projectes de l'ILCC. L’any passat va publicar el llibre “Manuel Brunet. El periodisme d'idees a l'ull de l'huracà.” (Catarroja-Barcelona: Afers). El jurat dels premis Crítica Serra d’Or –format per Jaume Aulet, Manuel Jorba, Santiago Riera, Joandomènec Ros i Francesc Vilanova–ha considerat que aquest treball de Montero és el millor volum de recerca publicat el 2016.

El Premi Crítica Serra d'Or és un guardó atorgat anualment per la revista Serra d'Or, editada per Publicacions de l'Abadia de Montserrat. Es tracta d'una distinció sense dotació econòmica però que ha assolit un gran prestigi i renom en l'àmbit cultural català i que premia, en les seves diferents categories, una obra publicada l'any anterior.

Periodista sagaç i polièdric
Manuel Brunet i Solà (Vic, 1889 – Figueres, 1956) és una figura poc recordada de la generació del periodisme català d’entreguerres, el qual va destacar per la versatilitat temàtica i genèrica i per un domini indiscutible de l’ofici. Brunet va ser un rodamón de les redaccions dels diaris catalans més importants del seu temps, comentarista de política catalana i internacional, polemista combatiu i crític sagaç. La seva trajectòria és polièdrica, presenta arestes i contradiccions, continuïtats i ruptures. Tanmateix, la seva producció enriqueix el nostre passat periodístic i cultural, i l’anàlisi i la interpretació de la seva figura constitueix també un botó de mostra representatiu de la complexitat i dificultat de comprensió d’una part de la cultura catalana de la primera meitat del segle XX.