Universitat de Girona

L'exposició "25 anys de cartells a la UdG" arriba a la biblioteca de Montilivi

Del 24 de novembre al 21 de gener de 2018 s'exhibiran 25 cartells representatius de la història de la UdG a l'entrada de la biblioteca del campus de Montilivi.

“25 anys de cartells a la UdG” és una tria del cartellisme dut a terme per la Universitat de Girona en el decurs de la seva existència. El visitant podrà observar l’evolució del grafisme i també es farà càrrec de l’evolució de la institució en tot aquest temps, tot observant d’una llambregada aquesta conjunció d’estètica i història. 25 anys de disseny al servei d’una Universitat.

Al llarg de vint-i-cinc anys, la Universitat de Girona s’ha fet present en la memòria visual de la nostra societat a través dels cartells que han anunciat esdeveniments de tot tipus i que han servit perquè la UdG deixés un pòsit artístic que ara rememorem.

L’exposició “25 anys de cartells a la UdG” és una tria de vint-i-cinc exemples de cartellisme que s’observen des de l’òptica estètica, però també com a reflex del que ha estat la vida universitària en aquest temps.

D’aquesta manera, la mostra recupera cartells d’èpoques anteriors a la creació de la Universitat de Girona (les Jornades de Dret Català de Tossa de Mar, des de 1988 sota la tutela de l’aleshores Estudi General, amb un dibuix de Bonaventura Anson; les propostes arquitectòniques per recuperar el convent de Sant Domènec, també de 1988, amb un dibuix de Narcís Comadira) i arriba fins l’any 2017, amb una peça de Marc Vicens per a les Jornades “Repensant el Patrimoni”.

Entremig, cartells que ens parlen d’activitats habituals i recurrents o exemples d’actes destacats de la UdG, passant per la mostra d’Ex-libris que la Biblioteca va organitzar la diada de Sant Jordi de 2013. En aquests “25 anys de cartells a la UdG” hi podem veure, de manera notòria, el treball dut a terme pel Servei de Publicacions, de la mà de Marc Vicens, amb obres sobre les activitats d’estiu, l’Aula de Teatre, les Jornades de Portes Obertes, els premis del Consell Social, la selectivitat, els màsters, les exposicions sobre el poble sahrauí i les Escoles Normals de Mestres, i les jornades de debats universitaris.

Cal destacar també els cartells que il·lustren un esdeveniment històric (la inauguració del curs del sistema universitari català, el 1998); els que són fruit de la col·laboració amb destacades figures de l’art (com les pintures d’Antoni Tàpies i de Narcís Comadira o l’emblemàtica imatge de la Càtedra Ferrater Mora); o el que reflecteix les propostes urbanístiques i arquitectòniques dels campus universitaris (1997).

Per últim, es mostren cartells institucionals de la UdG, que van ser pensats, en el seu moment, per commemorar dates destacades o per impulsar la imatge de la institució. Com ara el primer que es va fer, dissenyat per Núria Duran, l’any 1993, a partir d’imatges d’àguiles en diversos indrets històrics de la ciutat; com el que es va imprimir a partir de les fotografies de Jordi S. Carrera, el 1997; o com el de Marc Vicens, a partir de la icona de l’arbre de la ciència.