Universitat de Girona

La candidatura de la Costa Brava a Reserva de la Biosfera, a debat a la UdG

Una taula rodona de prestigi debat avui la candidatura de la Costa Brava a Reserva de la Biosfera, amb representants d’altres territoris amb aquesta figura, com la Consellera insular de Menorca i el Director del Parc Natural del Delta de l’Ebre.

Des d’avui i fins el dia 16 de novembre té lloc a la Universitat de Girona la IIª Edició del Seminari Paisatges Salvats – Paisatges per Salvar, organitzat per la Càtedra de Geografia i Pensament Territorial de la UdG, el Departament de Geografia de la UdG, l’Associació Naturalistes de Girona i SOS Costa Brava.

Seguint l’estructura de l’edició de 2018, el programa es divideix en una jornada teòrico-pràctica a l’edifici Sant Domènec, seu de les facultats de Lletres i Turisme, que té lloc avui; i una sortida per visitar conflictes territorials que es farà aquest dissabte.

Un taller sobre defensa del territori introdueix aquest matí els participants en les tècniques jurídiques per fer al·legacions a plans i projectes amb incidència ambiental, prenent el Pla Director Urbanístic de la Costa Brava com a cas d’estudi.

Aquesta tarda, el protagonisme de la sessió serà la candidatura a Reserva de la Biosfera de la Costa Brava. En primer lloc, Marta Ball-llosera portaveu de la IAEDEN-Salvem Empordà presentarà el llibre Escola de Radicals. Després, Marc Marí responsable de la candidatura per part de la Diputació de Girona presentarà el Pla d’Acció de la Reserva. Tot seguit, Eduard de Ribot advocat de SOS Costa Brava exposarà la visió de la plataforma tenint en compte el Pla Director Urbanístic de la Costa Brava i conflictes ambientals com la prolongació de la C32, l’ampliació del Port de Palamós, etc.

Finalment, una taula rodona de prestigi, moderada per la periodista Pilar Sampietro, directora i presentadora dels programes Mediterráneo a Radio 3 i Vida Verda a Ràdio 4, debatrà la candidatura de la Costa Brava des de punts de vista diversos.

Hi intervindran la Consellera Insular de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera de Menorca, Maite Salord; la Diputada Delegada de Medi Ambient de la Diputació de Girona, Anna Barnadas; el Director del Parc Natural del Delta de l'Ebre, Francesc Vidal; la Dra. en Biologia i investigadora al CEAB-CSIC, Núria Raventós; i el Consultor ambiental i Expert de la Comissió Mundial d'Àrees Protegides de la UICN, Josep Maria Mallarach.

El dissabte, una cinquantena de participants prendran part en una ruta en autobús amb sortida i arribada a Girona per recórrer diferents conflictes territorials a la Costa Brava. En primer lloc, visitaran les antigues instal·lacions de Ràdio Liberty i parlaran de què fer amb aquest espai actualment abandonat, amb membres de Salvem la Platja de Pals i el reporter Jorge Ríos investigador de la història d’aquest equipament de la Guerra Freda.

Posteriorment, amb l’acompanyament de Salvem la Costa de Begur es visitaran els projectes urbanístics que l’entitat ha recorregut i dut als tribunals, com la urbanització de la cala d’Aiguafreda, sa Riera Living a sa Riera, la pedrera s’Antiga, i el mcaro-xalet de Port des Pi.

Finalment, el grup arribarà fins a la Platja del Castell de Palamós, per conèixer la història d’aquest emblemàtic espai i arribar fins a la Pineda d’en Gori, on es farà una arrossada popular. El transecte pel Camí de Ronda també servirà per conèixer el projecte de reforma que impulsa l’Ajuntament i com es percep des de Salvem la Pineda d’en Gori.

Una vuitantena de persones inscrites confirmen l’interès acadèmic i social de posar en valor la tasca dels moviments socials en defensa del territori de les comarques gironines.