Universitat de Girona

Les habilitats lingüístiques, clau en la identificació d'emocions per part dels infants amb sordesa

El grup de recerca en Llenguatge i Cognició de la UdG conclou que el llenguatge formal i les habilitats lingüístiques i comunicatives juguen un paper fonamental en el desenvolupament del reconeixement emocional en el cas d’infants amb dèficit auditiu.

El grup de recerca en Llenguatge i Cognició de la Universitat de Girona (UdG) ha analitzat com les habilitats lingüístiques i comunicatives dels infants amb sordesa influeixen en la seva capacitat de reconèixer i comprendre les emocions. Els resultats demostren que aquestes habilitats juguen un paper decisiu en comparació amb els infants sense impediments auditius.

Els investigadors Francesc Sidera, Elisabet Serrat i Anna Amadó, juntament amb el professor de la Universitat de Londres Gary Morgan, han publicat els resultats de la seva recerca al llibre "Atypical Development in Romance Languages" (John Benjamins Publishing Company, 2019). El volum recopila diversos estudis presentats al VIII Congrés Internacional d’Adquisició del Llenguatge (AEAL), que va tenir lloc a Palma de Mallorca, l’any 2016.

Els experts determinen la importància del llenguatge en el reconeixement d’emocions per part de nens i nenes amb i sense sordesa. Concretament, aquest equip científic ha estudiat com les habilitats lingüístiques i comunicatives influeixen en la capacitat de reconèixer les emocions dels seus interlocutors.

Francesc Sidera explica que “el desenvolupament dels infants amb dèficit auditiu pot ser diferent dels nens i nenes oients”. I especifica: “Durant els primers anys de vida, els infants entenen les intencions comunicatives dels altres mitjançant l’atenció compartida i les interaccions socials. Aquestes primeres rutines ajuden al desenvolupament de les habilitats lingüístiques i comunicatives, que poden ser alterades en els infants amb dèficit auditiu, repercutint en el reconeixement i la comprensió emocional.”

En resum, la recerca posa de manifest que el llenguatge formal i les diferents habilitats lingüístiques i comunicatives juguen un paper fonamental en el desenvolupament del reconeixement emocional i, per tant, és crucial detectar dificultats en aquests aspectes el més aviat possible en els infants amb dèficit auditiu.