Universitat de Girona

Investigadors de la UdG utilitzen ordinadors per aconseguir dissenyar catalitzadors químics i enzims

Aquest és un somni fet realitat per la comunitat científica que ha dedicat més d'una dècada a aquest projecte. Els químics de la UdG han treballat conjuntament amb investigadors d'Itàlia i Aràbia Saudita. L'article s'ha publicat a Nature Chemistry.

Fer reaccions químiques més ràpides o més selectives es pot aconseguir a través de la utilització de catalitzadors, que poden ser enzims biomoleculars o molècules amb metalls de transició. L’enginyeria d’aquests catalitzadors per proporcionar una funcionalitat específica ha estat un somni de la comunitat científica durant molt de temps.

Recentment, un conjunt d’investigadors de la Universitat de Girona (UdG) i institucions de recerca d’Itàlia i Aràbia Saudita han fet un pas més per convertir aquest somni en realitat. L’equip ha comptat amb la tecnologia per trobar descriptors numèrics i correlacionar l’estructura (bio)molecular amb la reactivitat. Això els ha permès crear mapes topogràfics que proporcionen una imatge 3D del lloc actiu del catalitzador, és a dir, la zona on es produeix la reacció.

Aquesta eina online està disponible per a la comunitat química per explorar ràpidament modificacions estructurals, especialment amb l’ajuda de càlculs de química quàntica basats en la teoria funcional de la densitat, per racionalitzar el comportament dels catalitzadors coneguts i/o dissenyar catalitzadors millorats.

L’investigador de l’Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) de la UdG, Albert Poater, explica: “Hem estat treballant més de deu anys en aquest projectes i és molt satisfactori veure finalment el treball acabat”. L’estudi s’ha publicat recentment a la revista Nature Chemistry.

Font: L. Falivene, Z. Cao, A. Petta, L. Serra, A. Poater, R. Oliva, V. Scarano, and L. Cavallo - Towards the online computer-aided design of catalytic pockets