Universitat de Girona

Recerca per facilitar la instal·lació de generació renovable a la xarxa elèctrica de baixa tensió

El grup de recerca eXiT de la UdG coordina el projecte europeu RESOLVD, per transformar les xarxes elèctriques actuals en xarxes molt més eficients i segures com a mesura necessària i imprescindible per afrontar la transició cap a un model energètic sostenible basat en la generació renovable. El projecte s'ha posat en marxa aquest octubre i compta amb un pressupost de 3,8 milions d'euros.

Aquest mes d'octubre ha arrancat el projecte europeu de recerca "Renewable penetration levered by Efficient Low Voltage Distribution grids (RESOLVD)", de 36 mesos de durada i coordinat pel grup de recerca eXiT (Enginyeria de Control i Sistemes Intel·ligents, http://exit.udg.edu) de l’Institut d’Informàtica i Aplicacions (http://iiia.udg.edu) de la Universitat de Girona.

RESOLVD és un projecte en col·laboració que forma part de l’estratègia europea HORIZON 2020 en recerca i innovació (RIA, Research and Innovation action) que va estar seleccionat entre 82 propostes i compta amb un pressupost de 3,8M€. El consorci, coordinat per la UdG, compta amb dos socis catalans (el centre CITCEA de la UPC i la distribuïdora Estabanell Energia), un centre de recerca austríac (Joanneum Research), una gran empresa grega del sector TIC (Intracom), una Spin Off eslovena (Comsensus) i un centre d’innovació noruec (Smart Innovation Norway).

El projecte té com objectiu facilitar la instal·lació de generació renovable a la xarxa elèctrica de baixa tensió mitjançant una millor gestió de la xarxa i dels fluxos d’energia. Per això es desenvoluparà un dispositiu electrònic que connectat a la xarxa de distribució tindrà capacitat de gestionar l’emmagatzematge d’energia provinent de la generació renovable per poder-la alliberar quan la demanda dels consumidors sigui més elevada i, a la vegada, podrà equilibrar i compensar variacions de la tensió de la xarxa oferint una millor qualitat del subministrament.

Així, es facilitarà el consum local de la generació renovable i s’evitarà el transport d’energia generada en grans centres de producció allunyats del consum, contribuint d’aquesta forma a un sistema energètic molt més eficient. L’actuació d’aquest dispositiu estarà suportat per una millor observació de la xarxa i algorismes d’intel·ligència artificial que a partir d’aquesta informació permetran per un costat predir la demanda i la generació energètica en els punts crítics de la xarxa i per altra operar de forma òptima la xarxa i els fluxos d’energia amb diferents horitzons temporals.

El projecte s’emmarca, per tant, en el concepte de Xarxa Elèctrica Intel·ligent, o Smartgrid, i pretén transformar les xarxes elèctriques actuals en xarxes molt més eficients i segures com a mesura necessària i imprescindible per afrontar la transició cap a un model energètic sostenible basat en la generació renovable.