Universitat de Girona

InventEUrs finalitza amb la creació d’una plataforma col·laborativa entre escoles d’arreu del món

GlobalChangemakers és una plataforma que permet crear connexions entre mestres de diferents escoles llançada en el marc del projecte de recerca. Més de mil nens i nenes ja l’utilitzen per realitzar intercanvis culturals i crear conjuntament històries digitals sobre la sostenibilitat. El projecte també ha generat un MOOC per a mestres.

Els dies 21 i 22 de febrer ha tingut lloc a la Universitat de Girona (UdG) l'última reunió dels socis del projecte europeu InventEUrs. Durant dos anys, coordinades per l'equip UdiGitalEdu de la UdG, universitats i escoles de Catalunya, Itàlia, Regne Unit i Romania han explorat maneres innovadores de promoure la inclusió social i la ciutadania global a les escoles i als instituts.

El projecte ha replicat la metodologia de la iniciativa Inventors4Change —que els últims 5 anys ha estat promovent col·laboracions entre escoles de Catalunya, l'Índia i Colòmbia— però adaptant-la al context europeu i desenvolupant eines que permetin obrir el projecte a tot el món.

Les classes que participen a InventEUrs són emparellades entre elles. Els equips d'infants es presenten mitjançant vídeos en un blog compartit, investiguen una temàtica social (aquest últim curs ha estat "la ciutat sostenible"), comparteixen i debaten sobre les seves troballes en el mateix blog, i realitzen videoconferències per conèixer-se. Després, cada equip queda emparellat amb un altre de la seva escola sòcia, i col·laborativament comencen a co-crear una història digital sobre el tema que han investigat prèviament. Les animacions digitals les programen amb Scratch (un entorn de programació creat pel MIT Media Lab) i les pengen en galeries públiques a Internet.

Reptes multidisciplinaris
Al llarg de tot aquest procés els infants treballen la ciutadania, les llengües, l'art i la tecnologia, tot de forma transversal i a través de reptes.

Durant els dos anys d'InventEUrs s'ha desenvolupat la plataforma GlobalChangemakers, que permet crear connexions entre mestres de diferents escoles i països, i els ajuda en tot el procés del treball col·laboratiu. La plataforma va ser llançada el passat octubre i una quarantena de classes d'escoles de set països i tres continents ja l'han provat. Ara mateix hi ha més de mil nens i nenes fent intercanvis culturals i co-creant històries digitals sobre la sostenibilitat.

L'altre resultat principal del projecte és un MOOC (Massive Open Online Course) per a mestres que vulguin aprendre a treballar amb aquestes metodologies. El llançament va ser el passat 25 de febrer i actualment hi ha més de cent vint mestres de tot el món cursant-lo.

El 22 de febrer s’han presentat aquests resultats en un acte públic a la Facultat de Lletres de la UdG, l’investigador del projecte Eduard Muntaner ha explicat la història i els orígens del projecte. Després ha tingut lloc la taula rodona “Educació, Inclusió Social i Tecnologia” amb Joan Manel del Pozo i Xavier Besalú. L'acte ha finalitzat donant veu a mestres que han participat amb les seves escoles, i també a tots els socis del projecte (UdG, London South Bank University, Università degli Studi di Perugia, Escola Veïnat, Scoala Constantin Ianculescu, i Instituto Giovagnoli).