Universitat de Girona

70 experts debaten el paper de les universitats en els Objectius de Desenvolupament Sostenible

Els dies 18 i 19 de setembre de 2017 se celebra el Congrés Internacional “Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS): Actors i Implementació”, organitzat per la Global University Network for innovation (GUNi) i l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP). El congrés té lloc a l’edifici Vèrtex de la Universitat Politècnica de Catalunya-BarcelonaTech, Campus Nord, de Barcelona. En la primera jornada, s’ha donat a conèixer ‘El compromís de les universitats catalanes amb els ODS: cap a una educació transformadora per a un món nou’.

El Congrés té per objectiu promoure una xarxa multidisciplinària i permanent sobre la implementació dels ODS. Els Objectius de Desenvolupament Sostenible es coneixen de manera oficial per mitjà de l’agenda per “Transformar el nostre món: l’Agenda 2030 pel Desenvolupament Sostenible”. Són 17 objectius i 169 metes relacionades amb el futur desenvolupament internacional creats per les Nacions Unides.

En les dues jornades es debat a l’entorn de la implementació dels ODS a partir de la presència de tots els agents implicats: universitats, governs, ciutats, empreses i entitats públiques i socials. Per fer-ho possible compta amb la participació de prop de 70 ponents de 21 països d’arreu del món, experts i professionals d’alt nivell que representen diferents grups d'interès i que intercanviaran coneixements, idees, experiències i expectatives sobre els reptes en relació als ODS.

Experts
Entre els ponents destaquen Rolf Tarrach, president de l’European University Association (EUA); Sijbolt Noorda, president de l’Observatori de la Magna Charta (Bolonya) i de l’Academic Cooperation Association (Brussel·les); Teresa Ribera, directora de l’Institut pel Desenvolupament Sostenible i Relacions Internacionals (IDDRI) de la Universitat SciencesPo; Jordi Pigem, coordinador del mòdul de Filosofia del Màster en ciència holística del Schumacher College i professors del Màster en Formació Holística per a Emprenedors en Transformació Ecosocial de la Universitat de Girona (UdG); i Namhla Mniki-Mangaliso, directora de l’African Monitor.

La trobada internacional vol liderar l’anàlisi i el debat entre tots els actors nacionals i internacionals implicats en Objectius de Desenvolupament Sostenible. El Congrés es duu a terme de manera bianual organitzat per la GUNi i vol esdevenir un observatori permanent sobre el paper del coneixement, les universitats i la recerca científica en l’execució dels ODS arreu del món.

A partir de ponències d’experts reconeguts, taules rodones i sessions paral·leles, el Congrés pretén obrir un debat sobre com els diversos actors nacionals i internacionals treballen a favor del desenvolupament sostenible i la transformació social a nivell local i global. Les vuit universitats públiques catalanes participen al Congrés, amb deu ponents i moderadors de diferents àrees d’expertesa en els àmbits relacionats amb desenvolupament sostenible i universitat.