Universitat de Girona

Científics de la UdG determinen una nova manera per datar una mort a través de bacteris orals

L’estudi de Joe Adserias i Jesús Garcia-Gil ha estat publicat a la revista Molecular Oral Microbiology. Els resultats es presentaran al Congrés de la Organització Internacional d’Odontoestomatologia Forense (IOFOS) que tindrà lloc el mes de setembre a Bèlgica.

Determinar de manera acurada la data de la mort d’una persona és un aspecte clau en la resolució de casos forenses. Una recerca de la Universitat de Girona (UdG) ha aportat un nou mètode per fer datacions a partir dels anàlisis de les comunitats bacterianes de la cavitat oral del difunt.

L’estudi és el resultat de les investigacions realitzades pels científics Joe Adserias (Fundació UdG) i Jesús Garcia-Gil (Universitat de Girona) i ha estat publicat a la revista Molecular Oral Microbiology. Els resultats es presentaran al Congrés de la Organització Internacional d’Odontoestomatologia Forense (IOFOS) que tindrà lloc al mes de setembre a Bèlgica.

A l’hora d’estimar el moment de la mort resulta essencial tenir un bon coneixement de la descomposició del cos i de l’efecte que les condicions ambientals pot exercir sobre aquest procés. Atesa la gran varietat de canvis postmortem, s´han desenvolupat diferents mètodes científico-forenses per a datar una mort encara que no tots es puguin aplicar en tots els casos. L’estudi de l’ecologia microbiana obre un nou camp d’aplicació per als científics.

“Els microorganismes coexisteixen amb nosaltres durant la nostra vida jugant un important paper tant en la salut com en la malaltia. Després de la mort, i a mesura que avança el procés de descomposició, les comunitats bacterianes canvien en funció de les condicions microambientals que es van establint.”, explica la doctora Joe Adserias. “En el nostre estudi hem utilitzat aquests canvis per a estimar la data de la mort. A diferència dels insectes, que han d’accedir al cadàver per contribuir a la seva descomposició, els bacteris ja són al nostre cos al moment de la mort”, afegeix.

Els autors de l’estudi
Joe Adserias és doctora odontòleg i antropòleg forense i dirigeix el diploma de Postgrau d’Antropologia Forense organitzat per la Fundació UdG: Innovació i Formació. Jesús Garcia-Gil és catedràtic d’ecologia microbiana de la UdG i investiga al grup de recerca en Microbiologia clínica i malalties infeccioses.

Font: Adserias-Garriga J, Quijada NM, Hernandez M, Rodríguez Lázaro D, Steadman D, Garcia-Gil J. Dynamics of the oral microbiota as a tool to estimate time since death. Mol Oral Microbiol. 2017;00:1–6. https://doi.org/10.1111/omi.12191